De De Tomaso Pantera is het best verkochte en meest bekende model van de Italiaanse fabrikant. De Pantera is in een oplage van 7.260 exemplaren gebouwd tussen 1970 en 1991 in samenwerking met Ford. Ford wilde namelijk de strijd aan gaan met de Corvette, men had al een relatie met De Tomaso omdat men de motoren voor de Mangusta leverde. Toen men eenmaal het Italiaanse designhuis Ghia had overgenomen vroeg met Tom Tjaarda een ontwerp te maken, voor de aandrijving moest een nieuwe 5.7 liter V8 motor van Ford dienen die 330pk leverde, daarmee wist de Pantera in 5,5 seconden naar de 100 te sprinten.
In september 1973 werd de samenwerking tussen De Tomaso en Ford beëindigd en gingen de Italianen zich meer richten op de Europese markt en het bouwen van raceauto’s. In 1991 tekende Marcello Gandini nog voor een flinke facelift van de Pantera en liep de laatste Pantera van de band.
De Tomaso Pantera 5.7 GTS
Deze De Tomaso Pantera 5.7 GTS wordt in Duitsland te koop aangeboden door Thiesen Automobile Raritäten. Het betreft een originele GTS uit de eerste serie die in 1972 de fabriek in Modena verliet, wat blijkt uit de originele facturen. De eerste eigenaar woonde in Oostenrijk.
De verdere geschiedenis van eigenaren is volgens de verkoper goed gedocumenteerd. Twee jaar geleden is de GTS in Oostenrijk uitvoerig gerestaureerd en heeft sindsdien maar 500km gereden. Men vraagt voor deze Italiaan met Amerikaans hart € 118.500.
Deel hieronder je mening over deze De Tomaso!