In 1983 verscheen de Peugeot 205 op de markt, het zou een regelrechte verkoophit worden voor het Franse merk. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is de 205 niet ontworpen door Pininfarina, deze tekende enkel voor de cabrioletversie. De ontwerper Gerard Welter tekende aan de 205 in eigen huis. In 1984 kwam de Peugeot 205 GTI op de markt met een 1.580cc injectiemotor die 115pk leverde. In 1987 kwam daar de 1.9 GTI bij met een 1.905cc motor met 130pk. Er was ook een versie met katalysator die het tot 122pk bracht. Samen met het lage gewicht van 880kg leverde dat serieuze prestaties op, zo sprintte de 1.9 GTI van 0 naar 100 in 7,8 seconden en bedroeg de topsnelheid 206 km/u. Het was dan ook de ultieme ‘boyracer’.
Anno 2015 heeft de Peugeot 205 GTI nog steeds een speciaal plekje in vele harten van petrolheads, deskundigen spreken ook van één van de laatste “echte” GTI’s die het Franse merk heeft voortgebracht door zijn lage gewicht en speelse weggedrag. Check onderstaand filmpje en overweeg dan nog eens of het niet tijd wordt een keer een fraai exemplaar op de kop te tikken!
Deel hieronder je mening over dit artikel!