Deze Datsun 240Z werd in 1969 in Japan geintroduceerd als de Nissan Fairlady Z. De exportmodellen kregen de naam 240Z mee. In die tijd was Nissan een relatief klein bedrijf dat zich had voorgenomen een betaalbare sportauto te bouwen die zou bijdragen aan de beleving van het merk bij de consument. Daarvoor werd een samenwerking aangegaan met Yamaha zodat er gebruik kon worden gemaakt van hun DOHC 2.0 liter motor. Later kwam Nissan tot de conclusie dat de Yamaha motor niet aan de verwachtingen voldeed en stopte de samenwerking. Yamaha zou niet veel later een prototype afmaken die in een samenwerking met Toyota zou leiden tot de legendarische Toyota 2000GT.
Nissan leverde in 1966 het eerste kleimodel op van de voorgenomen betaalbare sportwagen. Het ontwerp van de Duitser Goertz is typisch jaren ’70 en was geïnspireerd op de Amerikaanse en Italiaanse concurrenten uit die tijd. In 1969 startte de productie van de 240Z, intern bekend als de S30. De versie voor de Amerikaanse markt had een 2.4 liter zescilinder in lijn met twee carburateurs onder de motorkap die 151pk leverde. Door de perfecte combinatie van het aantrekkelijke uiterlijk en de krachtige motor verkocht de betaalbare 240Z erg goed. In Amerika lag de prijs in 1970 net iets boven de $ 3.000. In 1974 zou de 260Z de eerste generatie sportauto’s van Nissan aflossen.
Deze Datsun 240Z wordt in Nederland te koop aangeboden en is in 1972 oorspronkelijk in Zwitserland geleverd. Er is echter iets bijzonders aan de hand met deze Datsun! De verkoper heeft namelijk in 1994 een Nissan 2.8 turbo diesel ingebouwd. Dat is voor de puristen natuurlijk heiligschennis, echter ontstaat er daardoor een sexy kilometervreter die ook nog eens blijvend belastingvrij is. De auto wordt geleverd inclusief de originele motor in onderdelen dus is deze ook weer in de originele staat te herstellen. De verkoper geeft aan dat de auto perfect rijdt. De prijs is € 8.250. Zie HIER voor de advertentie op Marktplaats.
Geef hieronder je mening over deze auto!