De Datsun 240Z werd in 1969 in Japan geintroduceerd als de Nissan Fairlady Z. De exportmodellen kregen de naam 240Z mee. In die tijd was Nissan een relatief klein bedrijf dat zich had voorgenomen een betaalbare sportauto te bouwen die zou bijdragen aan de beleving van het merk bij de consument. Daarvoor werd een samenwerking aangegaan met Yamaha zodat er gebruik kon worden gemaakt van hun DOHC 2.0 liter motor. Later kwam Nissan tot de conclusie dat de Yamaha motor niet aan de verwachtingen voldeed en stopte de samenwerking. Yamaha zou niet veel later een prototype afmaken die in een samenwerking met Toyota zou leiden tot de legendarische Toyota 2000GT.
Nissan leverde in 1966 het eerste kleimodel op van de voorgenomen betaalbare sportwagen. Het ontwerp van de Duitser Goertz is typisch jaren ’70 en was geïnspireerd op de Amerikaanse en Italiaanse concurrenten uit die tijd. In 1969 startte de productie van de 240Z, intern bekend als de S30. De versie voor de Amerikaanse markt had een 2.4 liter zescilinder in lijn met twee carburateurs onder de motorkap die 151pk leverde. Door de perfecte combinatie van het aantrekkelijke uiterlijk en de krachtige motor verkocht de betaalbare 240Z erg goed. In Amerika lag de prijs in 1970 net iets boven de $ 3.000. In 1974 zou de 260Z de eerste generatie sportauto’s van Nissan aflossen.
Datsun 240Z
Deze oranje Datsun 240Z uit 1973 en 85.000km op de teller wordt te koop aangeboden in Portugal via Classic Driver. Het betreft een origineel in Portugal geleverde auto die volgens de verkoper in een uitstekende staat verkeert. De 240Z zou altijd in bezit zijn geweest van een officiële Datsun dealer. Een exemplaar als deze in originele staat kom je niet vaak tegen op de aanbodsites en kent daarom zijn prijs. De Datsun wordt aangeboden voor € 38.000.
Deel hieronder je mening over deze Datsun!