Het merk Daimler werd door Jaguar gevoerd voor de top-of-the-range Jaguars, ze waren technisch altijd gebaseerd op bestaande modellen. De V12 versies van de Jaguar XJ, geproduceerd tussen 1972 en 1997, werden Daimler Double Six genoemd. De XJ, waarbij de letters staan voor Experimental Jaguar kwam in 1968 op de markt, het bleek zeker geen experiment te zijn aangezien het model zeer lange tijd in nagenoeg gelijkblijvende vorm in productie bleef, tot aan 2010 zijn de lijnen altijd zeer herkenbaar gebleven. Het was tevens het laatste model dat onder toezicht van de stichter van Jaguar tot stand kwam, Sir William Lyons.
Technisch was de XJ een behoorlijke vooruitgang met zijn onafhankelijke wielophanging die grote gelijkenissen vertoonde met de Jaguar E-Type. Het resultaat was een fantastisch rijgedrag en een minimum aan trillingen en interieurgeluiden. Onder de kap lag een 2.8 liter of 4.2 liter zescilinder motor. Door de grote vraag in het begin kreeg de fabriek capaciteitsproblemen waardoor de bouwkwaliteit te wensen over liet. In 1972 werd de XJ12 gelanceerd met een majestueuze 5.3 liter V12, wat zorgde voor de titel de snelste vierzitter ter wereld. Er was namelijk een topsnelheid haalbaar van 225 km/u en de limousine sprintte van 0 naar 100 in 7,5 seconden.
Daimler Double Six
Deze Daimler Double Six uit 1988 met nog geen 160.000km op de teller wordt te koop aangeboden in Duitsland via Classic Driver. Het topmodel werd destijds nieuw geleverd in Nederland en is daar gedurende zijn loopbaan uitstekend onderhouden, een flinke stapel rekeningen zouden dat onderschrijven. Voor € 14.500 mag jij jezelf eigenaar noemen van dit begerenswaardige stukje autogeschiedenis.
Deel hieronder je mening over deze Daimler!