Het merk Daimler werd door Jaguar gevoerd voor de top-of-the-range Jaguars, technisch altijd gebaseerd op bestaande modellen. De V12 versies van de Jaguar XJ, geproduceerd tussen 1972 en 1997, werden Daimler Double Six genoemd. De XJ, waarbij de letter staan voor Experimental Jaguar kwam in 1968 op de markt, het bleek zeker geen experiment te zijn aangezien het model zeer lange tijd in nagenoeg gelijkblijvende vorm in productie bleef. Tot aan 2010 zijn de lijnen altijd zeer herkenbaar gebleven. Het was tevens het laatste model dat onder toezicht van de stichter van Jaguar tot stand kwam, Sir William Lyons.
Technisch was de XJ een behoorlijk vooruitgang met zijn onafhankelijke wielophanging die grote gelijkenissen vertoonde met de Jaguar E-Type. Het resultaat was een fantastisch rijgedrag en een minimum aan trillingen en interieurgeluiden. Onder de kap lag een 2.8 liter of 4.2 liter zescilinder motor. Door de grote vraag in het begin kreeg de fabriek capaciteitsproblemen waardoor de bouwkwaliteit te wensen over liet. In 1972 werd de XJ12 gelanceerd met een majestueuze 5.3 liter V12, wat zorgde voor de titel de snelste vierzitter ter wereld. Er was namelijk een topsnelheid haalbaar van 225 km/u en de limousine sprintte van 0 naar 100 in 7,5 seconden.
Deze groene Daimler Double Six uit 1992 staat te koop in Nederland en heeft slechts 116.608 kilometer op de stijlvolle teller. Uiteraard is de V12 gekoppeld aan een automaat. Traditioneel heeft de Double Six twee benzinetanks en dat is bij dit model niet anders. Je zal ze waarschijnlijk ook nodig hebben aangezien deze auto destijds niet in de markt is gezet als 14% bijteller. De prijs van deze fraaie tijdloze limousine is € 16.500. Zie HIER voor de advertentie van Prins Classics.
Deel hieronder je mening over deze auto!