Vanaf 1965 werkte Robert Opron aan een prototype als opvolger van de legendarische 2CV, men was voornemens het productiemodel te introduceren in 1970, echter werd dat pas september 1978. De Visa viel op door zijn relatief grote binnenruimte, ondanks zijn compacte afmetingen, en aerodynamische ontwerp. Onder de motorkap lag een doorontwikkelde versie van de 2CV motor. Toen in 1988 het laatste exemplaar van de band liep waren er totaal 1.254.390 exemplaren geproduceerd en was deze inmiddels afgelost in 1987 door de Citroen AX.
De eerste sportieve uitvoering van de Visa betrof de GT met een 1.4 liter motor met dubbele carburateurs die 80pk leverde, daarna volgde de Chrono met 98pk, de GTI met 115pk en als absolute topversie de Mille Pistes die 112pk leverde in combinatie met vierwielaandrijving.
Citroën Visa Chrono
Deze Citroën Visa Chrono wordt te koop aangeboden bij onze Zuiderburen door PCH Automotive. Chassisnummer VF7VDR0000VR2394 werd begin ’84 nieuw geleverd in Frankrijk als onderdeel van een gelimiteerde oplage van 2.500 exemplaren.
Er staat inmiddels ruim 114.000km op de teller en de verkoper geeft aan dat er geen roest te bekennen is. Voor 19.999 Euro heb je deze Franse hot hatch in de garage staan.
Deel hieronder je mening over deze Citroën!