De Citroën CX wordt door velen als de laatste “echte” Citroën gezien en is ruim 25 jaar op de markt geweest tussen 1974 en 1991. Meteen na zijn introductie kreeg de auto de titel “auto van het jaar” in 1975. Het model gold als opvolger van de iconische DS en was in dezelfde carrosserievarianten leverbaar, namelijk een 4-deurs Berline en een 5-deurs Break.
Richard Opron tekende voor de kenmerkende lijnen van de aerodynamische hatchback met de gladde zijkant, hellende motorkap en grote achterruit. Andere opmerkelijke stijlelementen waren de holle achterruit, half bedekte achterwielen en een enorm voorruit die slechts door één wisser werd schoongehouden. Ook het interieur was revolutionair met de zogenaamde “lunule” waar nagenoeg alle functies in samenkwamen. De autoradio werd verticaal in het dashboard geplaatst en de snelheid werd weergegeven door een reeks cijfers die door een venster liepen. In 1989 werd de CX opgevolgd door de XM, de Break bleef daarna nog twee jaar leverbaar tot de XM Break zich aandiende. Totaal zijn er meer dan één miljoen exemplaren van de CX geproduceerd.
Deze Citroën CX Break uit 1981 in perfecte originele staat wordt te koop aangeboden in Italië. De auto beschikt over de 2.000cc motor met 78pk. Het is een behoorlijke uitdaging een goede CX te vinden, door de complexe techniek en roestgevoeligheid hebben er maar weinig de tand des tijds goed doorstaan. Dit exemplaar lijkt de uitzondering te zijn, de verkoper geeft aan dat de auto geheel roestvrij is, geheel origineel is en mechanisch (inclusief het hydraulische systeem) helemaal in orde is. Ook het interieur is vrij van scheuren en geheel origineel. Er is een LPG-installatie aangebracht wat flink ten koste gaat van de bagageruimte. Overigens doet de verkoper geen opgave over de kilometerstand. De prijs van deze unieke CX is een kleine € 10.000. Zie HIER voor de advertentie van Nerves Auto.
Deel hieronder je mening over deze auto!