De Citroën CX wordt door velen als de laatste “echte” Citroën gezien en is ruim 25 jaar op de markt geweest tussen 1974 en 1991. Meteen na zijn introductie kreeg de auto de titel “auto van het jaar” in 1975. Het model gold als opvolger van de iconische DS en was in dezelfde carrosserievarianten leverbaar, namelijk een 4-deurs Berline en een 5-deurs Break.
Richard Opron tekende voor de kenmerkende lijnen van de aerodynamische hatchback met de gladde zijkant, hellende motorkap en grote achterruit. Andere opmerkelijke stijlelementen waren de holle achterruit, half bedekte achterwielen en een enorm voorruit die slechts door één wisser werd schoongehouden. Ook het interieur was revolutionair met de zogenaamde “lunule” waar nagenoeg alle functies in samenkwamen. De autoradio werd verticaal in het dashboard geplaatst en de snelheid werd weergegeven door een reeks cijfers die door een venster liepen. In 1989 werd de CX opgevolgd door de XM, de Break bleef daarna nog twee jaar leverbaar tot de XM Break zich aandiende. Totaal zijn er meer dan één miljoen exemplaren van de CX geproduceerd.
HET AANBOD
Deze blauw metallic Citroën CX 25 GTI uit 1988 met de lage kilometerstand van 96.700km wordt in een absolute topstaat te koop aangeboden in Duitsland door de 1e eigenaar op Mobile.de. Het betreft de ongeblazen versie van de GTI die vijf jaar geleden opnieuw gelakt is in de originele kleur Memphisblauw. De CX zou altijd in de garage hebben gestaan en in de winter nooit gebruikt zijn. Onlangs zijn er zijn nog veel onderdelen vervangen zoals diverse afdichtingen, de rotor, veerkogels, de hydraulische- en remleidingen, remmen, alle riemen en de accu. Daarnaast is de CX volledig gedocumenteerd. Gezien de unieke staat van deze Citroën lijkt de prijs zeer schappelijk met € 12.900.
Deel hieronder je mening over deze CX!
Geweldig mooie geavanceerde auto die CX. Heb er vanaf 1975 tot het laatst 5 gehad. De laatste echte eigenwijze Citroën! Mis hem nog steeds!