De Citroën CX wordt door velen als de laatste “echte” Citroën gezien en is op de markt geweest tussen 1974 en 1991. Meteen na zijn introductie kreeg de auto de titel “auto van het jaar” in 1975. Het model gold als opvolger van de iconische DS en was in dezelfde carrosserievarianten leverbaar, namelijk een 4-deurs Berline en een 5-deurs Break.
Filmpje!
Richard Opron tekende voor de kenmerkende lijnen van de aerodynamische hatchback met de gladde zijkant, hellende motorkap en grote achterruit. Andere opmerkelijke stijlelementen waren de holle achterruit, half bedekte achterwielen en een enorm voorruit die slechts door één wisser werd schoongehouden. Ook het interieur was revolutionair met de zogenaamde “lunule” waar nagenoeg alle functies in samenkwamen. De autoradio werd verticaal in het dashboard geplaatst en de snelheid werd weergegeven door een reeks cijfers die door een venster liepen. In 1989 werd de CX opgevolgd door de XM, de Break bleef daarna nog twee jaar leverbaar tot de XM Break zich aandiende. Totaal zijn er meer dan één miljoen exemplaren van de CX geproduceerd.
HET AANBOD
Deze Citroën CX 2200 Super uit 1975 met maar 29.000km(!) op de teller wordt te koop aangeboden in Duitsland via Mobile.de. De auto is ontdekt bij een verzamelaar in Lyon en betreft een zeer vroeg productiemodel en verkeert in perfecte en volledig originele staat. Enkel de eerste jaren is de CX gebruikt waarna deze voor de eeuwigheid is weggezet, ongekend! De prijs van dit kunstwerk op wielen is € 16.500 en dat is gezien het geboden meer dan acceptabel.
Deel hieronder je mening over deze Citroën!
“De CX is ruim 25 jaar op de markt geweest tussen 1974 en 1991” Wat klopt er hier niet???
Dat klopt zeker niet, we hebben de tekst inmiddels aangepast. Dank voor je opmerking!