De Citroën 2CV Sahara, later 2CV Bimoteur genoemd is gebouwd van 1960 en 1967. Rond 1958 wilde Citroën een lichte terreinauto bouwen bestemd voor de Frans kolonies in Noord-Afrika. Het uitgangspunt was zoveel mogelijk bestaande onderdelen te gebruiken om de prijs laag te houden. Het resultaat was dat de Fransen een extra motorblok achterin plaatsten met een andersom gemonteerde versnellingsbak. Er waren zelfs twee benzinetanks en contactsloten. Ondanks de wens de prijs laag te houden rekende Citroen uiteindelijk het dubbele van een normale Eend. Slechts 694 exemplaren zijn er gebouwd. Veel exemplaren werden gereden door de Zwitserse postbodes, vandaag de dag is het een zeldzame en kostbare klassieker.
Citroën 2 CV Sahara 4×4 AZ 44
Deze Citroën 2 CV Sahara 4×4 AZ 44 uit 1961 wordt in Nederland te koop aangeboden door online veilinghuis Catawiki. Sinds 2014 is de unieke Eend in bezit van een Duitse verzamelaar die de auto van de eerste eigenaar heeft aangekocht in Frankrijk. Het feit dat de Citroën in een uitzonderlijk goede staat verkeert komt doordat deze gedurende 30 jaar altijd droog werd gestald in een garage. De Duitser investeerde na zijn aankoop circa € 15.000 aan technische onderhouds- en servicebeurten, de werkzaamheden werd door een Franse specialist in 2CV’s uitgevoerd. De teller staat ten tijde van schrijven op € 40.000, het is aannemelijk dat de prijs van deze 4X4 boven de € 100.000 gaat eindigen.
Deel hieronder je mening over deze Citroën!