Na de dood van Andre Citroen werd het franse merk overgenomen door de bandenfabrikant Michelin waar men direct besloot een kleine auto te ontwikkelen die geschikt was voor gebruik op het Franse platteland. Het doel werd omschreven als een “paraplu op wielen”.
De Citroen 2 CV AZ is de eerste generatie van de zogenaamde Eend, in deze vorm ook wel Ribbeleend genoemd. In 1948 werd het model voor het eerst gepresenteerd tijdens de Autosalon van Parijs, snel daarna werd de productie opgestart in 1949. De Ribbeleend zou tot 1960 in productie blijven. Op het laatste moment werd nog besloten een electrische starter toe te voegen, voor de rest hoefde je op weinig luxe te rekenen. Zo was er maar een remlicht, moest de de ruitenwissers met de hand bedienen een kon je maar uit een kleur kiezen: grijs. Ondanks dat de auto het onderwerp van veel grappen was was het een verkoopsucces. Vlak na de introductie ontstond er al een wachtlijst van drie jaar, snel oplopend naar vijf jaar, waardoor een tweedehands 2 CV op dat moment duurder was dan een nieuwe.
Tussen 1949 en 1990 zijn er totaal zo’n vier miljoen exemplaren gebouwd, als je daar ook de bestelversie en de zustermodellen Dyane, Ami en Mehari bij op telt kom je uit op ongeveer 8,8 miljoen stuks.
HET AANBOD
Deze Citroen 2 CV AZU uit 1958 verkeert nog geheel in originele staat en wordt te koop aangeboden in Frankrijk. De Parijse verkoper geeft aan dat de auto met een prachtige doorleefdheid slechts 91.000km gelopen heeft. De prijs lijkt gezien het overige aanbod redelijk met € 10.000. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.
Deel hieronder je mening over deze auto!