De BMW Z3 Coupé is één van de meest controversiële modellen uit de geschiedenis van BMW. Is het daarmee een klassieker van de toekomst? Afgaande op de grote belangstelling voor de eerste twee modellen uit BMW’s 3-serie, de E21 en E30, zou je die conclusie wellicht mogen trekken. Een E30 met een zescilinder onder kap in top staat (vooral de 3-deurs en de cabriolet) laten anno 2014 bedragen zien tussen de € 10.000 en € 15.000. En dan hebben we het nog niet eens over de astronomische bedragen die betaald worden voor een goede E30 M3. Echter om de vraag te kunnen beantwoorden of een auto de klassiekerstatus gaat bereiken dienen we eerst de criteria vast te stellen. En dan nog blijft het speculeren. Voor de duidelijkheid, we hebben het hier niet over exoten zoals een La Ferrari op Porsche 918 Spyder waarbij je eerst een complete verzameling raspaardjes moet bezitten voor je überhaupt een dergelijk model MAG kopen bij de fabrikant. Dat soort modellen zijn bij voorbaat al klassiekers. We concentreren ons hier op betaalbare auto’s die mogelijk de klassiekerstatus bereiken en daarmee een potentiële waardestijging zouden kunnen laten zien.
Regelmatig komen er lijstjes voorbij op het internet met voorspellingen over klassiekers van de toekomst. Wij denken dat een auto kans maakt op de klassiekerstatus wanneer er wordt voldaan aan één of meer van onderstaande criteria:
– Succes in de autosport
– Koploper in innovatie
– Beperkte productieaantallen
– Controversiële vormgeving
– Uitzonderlijke rijeigenschappen
– Opmerkelijke historie
Deze criteria in ogenschouw nemende zouden we, los van de hoofdvraag in dit item, het volgende lijstje kunnen samenstellen:
– Subaru Impreza GT of WRX STi: vanwege de enorme reeks successen in de rallysport
– Fisker Karma: de eerste elektrisch aangedreven auto die wel cool was
– Citroën C6: nooit een succesvol model geweest, daardoor lage productieaantallen, bijzondere comfortabele rijeigenschappen en controversiële vormgeving
– Alfa Romeo 4C: grijpt eindelijk weer terug naar de kernwaarden van Alfa, een zo laag mogelijk gewicht, een hitsige motor en achterwielaandrijving
– Audi TT Coupé: één van de meest spraakmakende ontwerpen in zijn tijd
– Honda S2000: uitzonderlijke rijeigenschappen, veel vermogen uit kleine atmosferische motor die tot 9000 toeren loopt
– Saab 9-3 Aero X: beperkte oplage, de laatste echt lekkere Saab die de fabriek heeft verlaten
– Etc.
Om deze criteria toe te passen op de BMW Z3 Coupé moeten we inzage hebben in de achtergrond van het model. De historie van de Z3 Coupé is bijzonder omdat BMW nooit voornemens was een andere variant dan de roadster op de markt te zetten. Nadat het ontwerp van de roadster op ware grootte voor de ontwerpers stond zagen ze wel mogelijkheden in het ontwikkelen van een Coupé. Vijf ontwerpers zijn vervolgens in hun vrije tijd begonnen het plan uit te werken. In de ondergrondse parkeergarage van BMW begon men met klei en hout, zonder computer, te ontwerpen aan een 1:1 schaalmodel. Dat model is vervolgens getoond aan het hoofd van de ontwikkelafdeling, Wolfgang Reitzle, die onder de indruk was en meteen groen licht gaf. De raad van bestuur moest nog wel overtuigd worden qua financiële haalbaarheid. De haalbaarheid werd vergroot door veel onderdelen te delen met de roadster. Omdat de auto oorspronkelijk als roadster was ontworpen werd de stijfheid door het toevoegen van het dak 2.7 keer vergroot wat voor een zeer strak sturende auto zorgde. Omdat de auto als echte sportauto in de markt werd gezet waren er alleen zescilinder motors leverbaar.
Het model was een grote verrassing voor BMW liefhebbers en de pers, het was al meer dan 50 jaar geleden dat BMW een dergelijke sportwagen had gebouwd. Het ontwerp leidde tot veel discussie, iets wat BMW goed aanvoelde en bij de introductie dan ook het statement maakte “This car is not built to be everyones’s darling”. Liefhebbers herkenden er legendarische “shooting brake”-achtige modellen in als de Volvo ES 1800 of de Jaguar E-Type.
Er zijn uiteindelijk 23.316 exemplaren geproduceerd tussen 1998 en 2000. In Nederland was de Z3 Coupé relatief duur, in 1998 kostte de basisversie (de 2.8) al rond de 90.000 Gulden. Het gevolg was dat er in ons land weinig auto’s op kenteken zijn geregistreerd en er nu meer geïmporteerde exemplaren rondrijden dan origineel Nederlandse. Totaal zijn er 237 in Nederland op kenteken gezet waarvan het merendeel met de 2.8 motor.
Leidt dit tot de conclusie dat de BMW Z3 een klassieker van de toekomst is? De ontstaansgeschiedenis, de controversiële vormgeving en de rijeigenschappen zouden kunnen leiden tot de klassiekerstatus. Ondanks dat de productieaantallen niet heel beperkt zijn hebben BMW-eigenaren helaas de neiging om hun auto te “verfraaien” met after market accessoires als foute velgen, booskijkers en xenon verlichting. Het vinden van een origineel exemplaar in goede staat met weinig kilometers is dan ook niet gemakkelijk. Prijzen variëren van € 7.000 voor de 2.8 tot € 25.000 voor de Z3M. Alles in ogenschouw nemende leidt het bij ons tot de conclusie dat de Z3 in ieder geval op de nominatie staat om een klassieker in de toekomst te worden. Maar wellicht zijn we niet geheel objectief aangezien deze BMW Z3 Coupé van bouwjaar 2000 op de foto’s sinds kort onze eigen bedrijfsauto is.
Geef je mening over dit artikel hieronder!
Ik denk dat jullie goed zitten, de prijs van de 2.8 stijgt nu al!