De historie van de Z3 Coupe is bijzonder. BMW is nooit voornemens geweest om een andere variant dan de roadster op de markt te zetten. Vijf BMW ontwerpers dachten daar anders over. Zij zijn in hun vrije tijd begonnen met het Coupe project. In de ondergrondse parkeergarage van BMW begon men met klei en hout, zonder computer, te ontwerpen aan een 1:1 schaalmodel. Dat model werd vervolgens getoond aan het hoofd van de ontwikkelafdeling, Wolfgang Reitzle. Deze was onder de indruk en gaf groen licht. De raad van bestuur moest nog wel overtuigd worden van de financiële haalbaarheid. Deze werd vergroot door veel onderdelen te delen met de roadster. De stijfheid van de Coupé werd door het toevoegen van het dak 2.7 keer zo groot. Dat zorgde voor een zeer strak sturende auto. Omdat de auto als echte sportauto in de markt werd gezet waren er alleen zescilinder motoren leverbaar.
Het model was een grote verrassing voor BMW liefhebbers en de pers aangezien het al meer dan 50 jaar geleden was dat BMW een dergelijke sportwagen had gebouwd. Het ontwerp leidde tot veel discussie, iets wat BMW goed aanvoelde. De tagline bij de introductie onderschreef dit ook: “This car is not built to be everyones’s darling”. Liefhebbers echter herkenden er legendarische “shooting brake”-achtige modellen in als de Volvo ES 1800 of de Jaguar E-Type.
Er zijn uiteindelijk 23.316 exemplaren geproduceerd tussen 1998 en 2000. In Nederland was de Z3 Coupe relatief duur, in 1998 kostte de basisversie (de 2.8 liter) al rond de 90.000 Gulden, de snellere 3.0 liter was nog eens flink duurder. Het gevolg was dat er in ons land weinig auto’s op kenteken zijn geregistreerd en er nu meer geïmporteerde exemplaren rondrijden dan origineel Nederlandse. Totaal zijn er 237 in Nederland op kenteken gezet waarvan het merendeel met de 2.8 motor.
BMW Z3 Coupe 2.8
Deze Diamant Zwart Metallic BMW Z3 Coupe 2.8 is een oude bekende van ons en wordt namens de eigenaar te koop aangeboden. De auto werd in mei 2000 nieuw afgeleverd door Boekenroode te Heemstede, in datzelfde jaar zijn er in Nederland maar 24 exemplaren op kenteken gezet. De huidige eigenaar heeft deze auto in November 2014 aangeschaft met een kilometerstand van ca. 177.000. Na twee jaar sturen zijn dat er nu ca 186.000. Het was de bedoeling om deze auto te gaan gebruiken voor Trackdays (als lid van de HARC). Uiteindelijk heeft de Z3 het circuit slechts twee keer gezien (in 2015), aangezien de eigenaar het al snel zonde vond om zo’n prachtige icoon op te offeren. In het vervolg huurde hij dan ook een auto voor op het circuit.
Uiteraard heeft hij de auto wel met smaak laten aanpassen zoals op de foto’s te zien is. Daarbij is altijd in mijn achterhoofd gehouden dat er ook nog op straat mee moest kunnen worden gereden. Arrive & Drive zogezegd. De auto heeft daartoe de volgende modificaties ondergaan: Bilstein B12 Pro met Eibach veren (mede door deze set-up en zijn limited slip differential (af-fabriek) gaat deze auto als op rails door de bocht. Dit doet hij met meer gemak dan zijn dikker gemotoriseerde M Coupe broeder. Daarnaast remleidingen van roestvrij staal, origineel stuur met alcantara bekleed, een op maat gemaakte Clubsport rolbeugel (vervaardigd en ingebouwd door Ben de Paauw, een vermaard restaurateur en preparateur van Historische race-auto’s), vijf-punt FIA goedgekeurde gordels (met behoud van de veiligheidsriemen voor dagelijks gebruik), originele vollederen Recaro Pole Position kuipstoelen. De auto is daardoor zeer geschikt voor lange personen en kostten nieuw inclusief de adapters meer dan 2500,- euro!
Voor wat betreft het onderhoud is er nooit bespaard. De volledige onderhoudshistorie is bekend. Een volledig afgestempeld onderhoudsboekje en tal van rekeningen van dealers en gerenommeerde BMW specialisten getuigen hiervan. De gehele historie is transparant en geheel te volgen. Alle inspecties hebben plaatsgevonden! De auto is in December 2016 voorzien van een verse APK en voor meer dan € 1.200 zijn de puntjes op de spreekwoordelijke “i” gezet. Daarbij zijn de remmen, remschijven, aanzuigslang, luchtmassameter en slangen van het koelsysteem vervangen.
Een Z3 Coupe werd rijk uitgerust afgeleverd met onder andere airco en centrale deurvergrendeling. Dit exemplaar is tevens uitgevoerd met een perfect werkende en originele BMW cruise-control.
De hout-inleg in het interieur is origineel en geheel vrij van beschadigingen. Een geweldige feature die de auto een sportief-klassieke uitstraling geeft. Sowieso is het interieur vrijwel smetteloos en geeft in het geheel niet de indruk dat deze auto bijna 17 jaar oud is. De bouwkwaliteit van BMW’s uit deze periode is dan ook fenomenaal. Als kers op de taart is de BMW voorzien van een periode correcte BMW RDS BAVARIA radio met de originele door Alpine geleverde versterker.
De auto verkeert in een bijzondere goede technische en optische staat. De lak vertoont wel een aantal lichte gebruiksporen maar niet meer dan te verwachten valt van een auto van deze leeftijd en ook simpel weg te werken middels een polijstbeurt. Kortom, een hele fijne betrouwbare Z3 Coupe in een tijdloze kleurstelling. Alle interieurdelen die zijn opgeofferd om plaats te maken voor de clubsport rolbeugel zijn aanwezig en, indien gewenst, ook (gedeeltelijk) weer terug te bouwen. Op deze auto ga je niet meer afschrijven en door velen wordt de Z3 Coupe inmiddels als een klassieker gezien met potentiële waardestijging. Mede door alle aanpassingen heeft deze auto een taxatiewaarde van 24.000,- EURO. (Gratama & Luxwolda Taxateurs). Het is niet de goedkoopste met een prijs van € VERKOCHT, echter wel een origineel Nederlandse, top onderhouden, eerlijke auto met een smaakvolle en waanzinnige uitstraling.
Interesse? Beperkte inruil is bespreekbaar. Neem voor meer informatie contact op met Robert Haagsma via 06-24 113 793 of via dit contactformulier.
Deel hieronder je mening over deze BMW!
Blijft grappig dat jullie bij ieder artikel dat over de Z3 coupe (of M coupe) gaat het verkeerde aantal voor totaal geproduceerde E36/8’s gebruiken. Er zijn er maar 17.815 gemaakt van alle versie samen.
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Z3