De historie van de Z3 Coupé is bijzonder omdat BMW nooit voornemens was een andere variant dan de roadster op de markt te zetten. Nadat het ontwerp van de roadster op ware grootte voor de ontwerpers stond zagen ze wel mogelijkheden in het ontwikkelen van een Coupé. Vijf ontwerpers zijn vervolgens in hun vrije tijd begonnen het plan uit te werken. In de ondergrondse parkeergarage van BMW begon men met klei en hout, zonder computer, te ontwerpen aan een 1:1 schaalmodel. Dat model is vervolgens getoond aan het hoofd van de ontwikkelafdeling, Wolfgang Reitzle, die onder de indruk was en meteen groen licht gaf. De raad van bestuur moest nog wel overtuigd worden qua financiële haalbaarheid. De haalbaarheid werd vergroot door veel onderdelen te delen met de roadster. Omdat de auto oorspronkelijk als roadster was ontworpen werd de stijfheid door het toevoegen van het dak 2.7 keer vergroot wat voor een zeer strak sturende auto zorgde. Omdat de auto als echte sportauto in de markt werd gezet waren er alleen zescilinder motors leverbaar.
Het model was een grote verrassing voor BMW liefhebbers en de pers, het was al meer dan 50 jaar geleden dat BMW een dergelijke sportwagen had gebouwd. Het ontwerp leidde tot veel discussie, iets wat BMW goed aanvoelde en bij de introductie dan ook het statement maakte “This car is not built to be everyones’s darling”. Liefhebbers herkenden er legendarische “shooting brake”-achtige modellen in als de Volvo ES 1800 of de Jaguar E-Type.
Er zijn uiteindelijk 23.316 exemplaren geproduceerd tussen 1998 en 2000. In Nederland was de Z3 Coupé relatief duur, in 1998 kostte de basisversie (de 2.8 liter) al rond de 90.000 Gulden, de snellere 3.0 liter was nog eens flink duurder. Het gevolg was dat er in ons land weinig auto’s op kenteken zijn geregistreerd en er nu meer geïmporteerde exemplaren rondrijden dan origineel Nederlandse. Totaal zijn er 237 in Nederland op kenteken gezet waarvan het merendeel met de 2.8 motor. Zie HIER voor een oude rijtest van Autoweek
BMW Z3 3.0i Coupé
Deze BMW Z3 3.0i Coupé uit 2001 in Atlantablauw en slechts 65.000km op de teller wordt te koop aangeboden in eigen land door Premium Classics. De 3.0 beschikt over een heerlijke zescilinder-in-lijn en is een zeldzame uitvoering, zelfs in lagere aantallen geproduceerd dan de Z3M Coupe. De Z3 is nieuw geleverd in Zwitserland waarbij zo’n beetje alle opties werden aangevinkt inclusief een automatische versnellingsbak, sindsdien heeft de auto slechts één eigenaar gekend. De historie is goed gedocumenteerd waardoor je waarschijnlijk het gevoel krijgt met een bijna fabrieksnieuwe Coupé te maken hebt. De prijs is € 23.500 excl. BTW (bij import uit Zwitserland is BTW verschuldigd)
Deel hieronder je mening over deze BMW!
“Er zijn uiteindelijk 23.316 exemplaren geproduceerd tussen 1998 en 2000.” klopt niet.
Productienummers en -jaren moeten zijn:
17.815 tussen 1998 en 2002, voor de 2.8, 3.0 en de M coupé
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Z3