De eerste BMW onder de naam 5-serie werd gebouwd van 1972 tot 1981 en kreeg de interne benaming E12.In 1981 diende de opvolger zich aan, de E28. Qua ontwerp was het meer evolutie dan revolutie, de wijzigingen waren voornamelijk onderhuids te vinden. In 1984 werd de M535i geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs. Het was geen volbloed BMW-Motorsport model omdat de M535i technisch gebaseerd was op de 535i en niet beschikte over speciale componenten met de magische ‘M’. Het verschil ten opzichte van de 535i was te vinden in de M-Technic body en de lichtmetalen wielen. In het interieur waren sportstoelen en een driespaaks M-stuurwiel standaard aanwezig. In tegenstelling tot de volbloed E28 M5 werd de M535i niet met de hand gebouwd maar gewoon in de fabriek in Dingolfing. Afhankelijk of de M535i was uitgerust met een katalysator beschikte de zes-in-lijn over een vermogen van 185pk tot 218pk.
BMW M535i
Deze BMW 535i in Zinnoberrot (138) met handbak en sperdifferentieel wordt net over de grens bij onze Oosterburen te koop aangeboden door Oldenzaal Classics. De originele DC71, dus met 218pk onder de kap, werd gebouwd op 22 november 1985 en op 14 januari 1986 voor het eerst geregistreerd.
De roestvrije 535i is enige jaren geleden op zeer professionele wijze van een nieuwe laklaag voorzien in de originele kleur. Deze opvallende kleur met het zwarte stoffen interieur en shadowline pakket staat de auto uitstekend. Onlangs is er nog een grote beurt uitgevoerd waardoor de auto, die ruim 232.000km op de teller heeft, rijklaar is. Voor een redelijke € 19.950 rij je in deze BMW Classic.
Deel hieronder je mening over deze BMW!