De BMW 5-serie M5 E34 generatie werd geproduceerd vanaf september 1988 tot 1995. BMW M Gmbh, de divisie die verantwoordelijk is voor de raceactiviteiten van BMW, zorgde voor de assemblage. De E34 zou de laatste met de hand gebouwde M5 worden. Het chassis van de 535i, afkomstig uit de BMW-fabriek in Dingolfing werd gebruikt als basis voor de M5 waarna de assemblage twee weken per M5 in beslag nam.
Onder de motorkap lag een 3.6 liter zescilinder in lijn motor met 311pk en een koppel van 360Nm bij 4.750 toeren. In 1991 kreeg de motor een upgrade naar 3.8 liter inhoud waardoor het vermogen steeg naar 335pk.
In 1992 kwam deze M5 Touring voor het eerst ten tonele, de eerste keer in de geschiedenis van de M5 dat het model als stationcar werd verkocht. De beperkte productieaantallen van 891 enkel links gestuurde exemplaren samen met het feit dat dit de laatste met de hand gebouwde M5 is maakt de Touring tot een zeer begeerlijke BMW uit de M-divisie.
BMW M5 E34 3.8 Touring Elektra
Deze BMW M5 E34 3.8 Touring Elektra in Sterlingsilver metallic uit 1996 met 174.000km ervaring wordt in Nederland te koop aangeboden door Premium Classics. De Elektra Edition was een speciale editie voor de Italiaanse markt en was enkel leverbaar in Sterling Silver en British Racing Green. Slechts 10 stuks in beide kleuren zijn er geproduceerd waarvan dit nummer 17 is, kortom een zeer zeldzaam exemplaar! Het interieur is uitgevoerd in blauw Nappa leer waarbij de deuren en het dashboard in hetzelfde materiaal zijn uitgevoerd.
De optielijst laat zien dat het de bestuurder aan boord aan niets ontbreekt, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de trappelende pk’s in het vooronder. Veel lekkerder gaat een youngtimer in gezinsverpakking niet worden, de tijd dat je deze modellen voor een koopje mee kon krijgen hebben we al geruime tijd achter ons gelaten. Dit exemplaar moet € 64.950 opbrengen.
Deel hieronder je mening over deze BMW!