De BMW M3 E30 debuteerde in 1985 op de IAA in Frankfurt en was ontwikkeld door de Motorsport divisie van BMW. Dit soort auto’s werden voor straatgebruik ontwikkeld om toegelaten te worden tot het Group A Touring Car Kampioenschap. Destijds moest de M3 strijden tegen de Mercedes 190E 2.3 16v. Er waren minimaal 5000 geproduceerd auto’s nodig om gehomologeerd te worden voor deze raceklasse waarbij de belangrijkste componenten van de straatauto’s overeen moesten komen met de raceversies.
Ondanks dat de M3 gebaseerd was op de E30 3-serie was het een totaal andere auto, volledig gericht op het racen. Zo verschilden alle bodypanels met de standaard E30, met uitzondering van de motorkap en het zonnedak. Zelfs het achterruit stond onder een andere hoek voor een betere stroomlijn.
Naarmate de tijd vorderde veranderden ook de homologatievoorschriften in het Touring Car Kampioenschap. Dat leidde tot diverse mechanische en aerodynamische updates met als resultaat een aantal special editions.
De Evolution 2 werd geproduceerd van maart 1988 tot juni 1988 in een oplage van 500 stuks. De motor werd aangepast met speciale zuigers, verbeterde luchtinlaat, lichter vliegwiel, nieuw motormanagement en is herkenbaar aan de 3-kleurige strepen. Ook waren er aanpassingen gedaan om het gewicht te verlagen door dunner glas en dunnere motorkap en bumpers toe te passen. Aerodynamische aanpassingen zijn duidelijk zichtbaar door de lagere voorspoiler en een extra spoiler op de kofferbak.
De special edition was in drie exterieurkleuren leverbaar (Misano rood, Macao blauw en Nogaro zilver). Voor het interieur was er maar één mogelijkheid, grijs. Het productienummer van de auto is altijd prominent aanwezig op het dashboard.
Hieronder een test tussen de BMW E30 M3 en de Mercedes 190 2.3 16v:
Deze Evolution 2 werd in 1989 op kenteken gezet in Spanje, momenteel staat hij te koop wordt in Engeland. In 1996 is de auto naar Engeland geïmporteerd door een specialist in opdracht van een klant. Volgens de verkoper is de carrosserie en het interieur in uitmuntende conditie. Het stuurwiel is niet origineel, de originele is nog wel aanwezig en maakt onderdeel uit van de koop. De M3 heeft maar 72.641 kilometers afgelegd en beschikt over een uitvoerig gedocumenteerde historie en is altijd in onderhoud geweest bij gespecialiseerde dealers. In 2003 heeft de M3 nog een concours gewonnen van de BMW Car Club in Engeland.
Tsja en dan de prijs? Hij wordt aangeboden voor omgerekend ongeveer € 52.000. Feit is dat de E30 M3 de laatste jaren een veel gezochte klassieker is geworden met stevige prijzen tot gevolg. Feit is dat er maar weinig originele exemplaren te koop zijn, zeker niet met een dergelijk lage kilometerstand. Wat vinden jullie? De advertentie kan je HIER vinden op Classic Driver.
UPDATE: deze auto is inmiddels verkocht, zie voor meer aanbod op THECOOLCARS.nl.
Geef je mening over deze auto hieronder!