BMW E30 325i Touring MTechnic2 1992

Historie

De BMW E30 was de tweede generatie 3-serie en heeft vandaag de dag een begeerlijke status bereikt. Volgens velen is dit de fijnste 3-serie ooit gebouwd vanwege de eenvoudige tijdloze belijning, fraaie motoren en superieure pure rijeigenschappen. In 1982 verscheen de E30 en was in vele carrosserievarianten leverbaar zoals een 2-deurs Coupé, 4-deurs Sedan, 5-deurs Touring en een Cabriolet. Toen de opvolger E36 zich aandiende in 1991 bleven de Touring en Cabriolet nog een aantal jaren in productie tot en met 1994. Ook het motorenaanbod was breed met vier- en zescilinders in zowel benzine als dieselvarianten.

Filmcraft Productions heeft er vijf maanden over gedaan om het verhaal van de BMW 3 serie E30 te vangen in een boeiende documentaire en is erin geslaagd de magie van de E30 over te brengen, zie hieronder!

Respect Your Elders – An E30 Documentary from Owen Craft on Vimeo.

Inmiddels is de E30 een gewilde klassieker met de M3 als absoluut hoogtepunt, echter die is voor de meeste door extreme prijsontwikkeling voor de meeste onbetaalbaar geworden. De 325i is degene die je moet hebben volgens de liefhebbers, met zijn 170pk niet eens zoveel minder krachtig dan een M3 en een heerlijk geluid. De 325i motor was leverbaar in alle carrosserievarianten waarbij opgemerkt dient te worden dat de Touring iets meer gewicht op de achteras heeft wat leidt tot meer voorspelbare rijeigenschappen. Een 325i Touring is door zijn praktische bruikbaarheid en goede rijeigenschappen een begeerlijke klassieker die je nog maar zelden in goed originele staat treft met een acceptabele kilometerstand. Echter hoe is de Touring eigenlijk ontstaan? Dat is een boeiend verhaal zoals je hieronder kan lezen.

De 3-serie E30 Touring

Max Reisböck, een BMW liefhebber die in de fabriek van het Beierse merk werkte op de afdeling waar ze de prototypes bouwden, had een probleem. Zijn 3-serie was te klein om ruimte te bieden aan zijn familie met bagage wanneer ze op vakantie wilden. Op dat moment, we spreken over 1985, maakte BMW nog geen enkele stationcar dus hij besloot zelf een 323i met schade aan de achterkant te kopen en deze in zijn eigen garage om te bouwen tot stationcar.

Max aan het werk in zijn garage:

Reisbock-1

Na 500 uren noeste arbeid was het zover, de kersverse 3-serie stationcar kon de garage verlaten voor een trip met de familie, echter niet voordat hij zijn creatie aan de toenmalige directeur van BMW, Eberhard Kuenheim, had laten zien. Kuenheim was zo enthousiast dat hij ter plaatse besloot dat de creatie van Max de fabriek niet meer mocht verlaten omdat hij deze in productie wilde nemen. De 3-serie Touring was geboren!

Reisbock-3

Kort daarna ging de Touring in productie met slechts kleine wijzigingen aan het ontwerp van Reisböck, feitelijk werd enkel de doorgang tussen de achterlichten verder naar beneden getrokken zodat de bagageruimte beter toegankelijk werd. Niemand kon vermoeden dat het huisvlijt van Reisböck een trend zou worden in de autoindustrie, sinds de E30 Touring is de premium stationwagon immens populair geworden, de zogenaamde lifestyle stations.

Overigens werkt Max nog altijd voor het Duitse merk, nu als hoofd van de afdeling prototypes.

Mtechnic

De Mtechnic 1 en 2 pakketten werden destijds in de originele brochure van BMW Nederland als volgt omschreven: “BMW MTechnic is de benaming voor prestatiegerichte top-technologie die voortkomt uit de ervaringen opgedaan door BMW in de gemotoriseerde sport. Het aerodynamica pakket van BMW is een dynamische vooruitgang op het gebied van actieve veiligheid, geoptimaliseerde rijprestaties en verminderd brandstofverbruik. Het materiaal waaruit het BMW MTechnic aërodynamica pakket bestaat is: voorspoiler, sideskirts, achterskirts en achterspoiler.”

Afhankelijk van het land van levering bestond het pakket daarnaast uit:

    • Antraciet hemelbekleding
    • Limited slip differentieel
    • M technic vering (15mm lager in combinatie met Mtechnic schokdempers)
    • Close ratio vijf versnellingsbak
    • 15″ BBS lichtmetalen wielen
    • Sportstoelen
    • Metallic lak
    • Mtechnic sportstuurwiel
    • Leren pookknop en handremhouder
    • Mistlampen voorzijde
    • Shadowline

Voor degenen die alle vinkjes wilden zetten bij de aankoop kon optioneel bestellen:

    • Leren bekleding
    • Hoofdsteunen achter
    • Boordcomputer met 6 of 13 knoppen
    • Aircondtioning
    • Cruise control
    • Verwarmde voorstoelen
    • Automatische sportversnellingsbak
    • Recaro stoelen
    • Zonneschermen voor achterramen
    • Premium HiFi upgrade

Een E30 met een Mtechnic pakket is zeldzaam omdat het kostbaar was destijds. Wij vonden online een hele serie brochures over dit bijzondere pakket. Zie daarvoor deze link: Brochures MTechnic2

BMW E30 325i Touring Mtechnic2 uit 1992

Deze BMW E30 325i Touring Mtechnic2 uit 1992 met 192.000km op de teller is nieuw geleverd door Autohaus Resch in Fürstenfeldbruck (Duitsland) en wordt nu te koop aangeboden in Nederland. De eerste eigenaar beschikte over een erg goede smaak gezien de fraaie lijst specificaties van deze E30 waardoor dit voor de liefhebber zo’n beetje de heilige graal is op E30 gebied. Met zijn 2.5 liter zescilinder-in-lijn is deze Touring tot serieuze prestaties in staat en klinkt deze heerlijk. Totaal heeft de Touring 5 eigenaren gekend waarvan de laatste deze zo’n 5 jaar in bezit heeft gehad als zomerauto in Zuid-Duitsland, in de winter stond de auto geschorst en droog in de garage.

De Touring is nog altijd een fraai model, de zwart metallic lak, het Mtechnic2 bodypakket, zwart leer, sportstoelen, BBS kruisspaak lichtmetalen velgen en de originele BMW Hifi maken het tot een unieke verschijning. Waarschijnlijk rijden er nog geen 10 exemplaren rond in Nederland met een Mtechnic2 pakket als Touring. Wat deze E30 tot een uniek aanbod maakt is de extreem hoge mate van originaliteit, een unicum bij deze 3-series die vaak slachtoffer zijn geworden van “goedbedoelde” tuning.

BMW E30 325i Touring Mtech2 34 BMW E30 325i Touring Mtech2 38 BMW E30 325i Touring Mtech2 37 BMW E30 325i Touring Mtech2 36

De E30 is goed gedocumenteerd met het originele instructieboekje, handleiding van de stereo, onderhoudsboekje (afgestempeld), Tüv-rapport, originele brochure en diverse rekeningen.

BMW E30 325i Touring Mtech2 47 BMW E30 325i Touring Mtech2 49

EXTERIEUR

Het Mtechnic2 bodypakket geeft de E30 de uitstraling van een M3 in gezinsverpakking en is in dit geval 100% origineel, veelal zijn deze pakketten achteraf aangebracht. De auto staat grotendeels in de eerste lak, bij aankoop gaf de Duitse verkoper aan dat de auto “unfallfrei” was, een zwaarwegend gegeven bij onze Oosterburen. Bij aankomst vermoedden wij dat de auto ooit een licht tikje linksvoor heeft gehad gezien wat roestvorming rond de linker veerpoot. Dit is in Nederland inmiddels verholpen door er een nieuw stukje plaatwerk in te lassen. Daarnaast is een E30 zelden roestvrij, dit exemplaar beschikte slechts over wat oppervlakkige roest her en der bij de bodem waardoor het een aanzienlijk beter exemplaar dan gemiddeld is. Om de komende jaren geen zorgen over roest te hebben is er een uitvoerige roestbehandeling uitgevoerd waarna de hele bodem en wielkasten in een dun laagje tectyl is gezet. Daarbij is de gehele bodykit gedemonteerd om te checken of er roestvorming achter aanwezig was.

BMW E30 325i Touring Mtech2 17 BMW E30 325i Touring Mtech2 06

De lak geeft een mooie glas, gezien de leeftijd van de auto zijn er best een paar kleine krasjes te vinden evenals een tweetal kleine deukjes. Overigens niet storend en passend bij de leeftijd van de auto, bovendien wanneer gewenst prima te verhelpen tegen relatief lage kosten.

INTERIEUR

Het interieur is opmerkelijk strak, fris en ongeschonden gezien de leeftijd van de E30. De leren bekleding is van een zeer goede kwaliteit, vertoond geen enkele scheurvorming en alle stiknaden zijn nog als nieuw. Het dashboard kent geen storende gaten en de auto is lekker dik aangekleed met elektrische ramen voor en achter, stoelverwarming, sportstoelen, hoofdsteunen achter, //M Sportstuur en pookknop, uitgebreide boordcomputer met 9 functies, airconditioning en een BMW Bavaria C Business RDS Radio.

BMW E30 325i Touring Mtech2 20 BMW E30 325i Touring Mtech2 29

Een unieke optie is een originele kunststof bak die in de bagageruimte past, hierdoor oog de stof van de bagageruimte nog als nieuw. We hebben eigenlijk maar één nadeel gevonden; de hemelbekleding begint los te laten aan de voorzijde, ook dat is goed te verhelpen.

BMW E30 325i Touring Mtech2 33 BMW E30 325i Touring Mtech2 24

TECHNIEK

Voordat de auto naar Nederland kwam heeft deze nog een Tüv-keuring ondergaan en kwam daar zonder gebreken doorheen. Toch is de Touring in Nederland uitvoerig geïnspecteerd bij een specialist waarna er werkzaamheden van meer dan € 3.000 zijn uitgevoerd recent, zoals:

Handremkabel vervangen, differentieelrubber, bakkeerringen, kleppen stellen, drijfstanglagers vervangen, anti roestbehandeling, twee nieuwe voorbanden, veerpootlager achter, laswerk veerpoot voor, waterslangen en V-snaren vervangen, grote beurt incl. bougies oliefilter, luchtfilter, benzinefilter, nieuwe olie en koelvloeistof, draagarmrubber set, nieuwe //M pookknop, remblokken achter etc…. Bij kilometerstand 182.700km in 2011 is de distributieriem vervangen.

BMW E30 325i Touring Mtech2 01 BMW E30 325i Touring Mtech2 32

De BMW slaat meteen aan, loopt en schakelt werkelijk perfect en klinkt zoals het hoort. Kortom, de E30 Touring is instapklaar en is klaar voor nog heel veel fijne kilometers genieten!

INFORMATIE

De prijs van deze unieke BMW is € 12.500. Ben je geïnteresseerd in deze BMW E30 325i Touring Mtechnic2 uit 1992, neem dan contact met ons op via het contactformulier of telefonisch via 06-24 113 793.

Deel hieronder je mening over deze BMW!

Tags from the story