De BMW E30 was de tweede generatie 3-serie en heeft vandaag de dag een begeerlijke status bereikt. Volgens velen is dit de fijnste 3-serie ooit gebouwd vanwege de eenvoudige tijdloze belijning, fraaie motoren en superieure pure rijeigenschappen. In 1982 verscheen de E30 en was in vele carrosserievarianten leverbaar zoals een 2-deurs Coupé, 4-deurs Sedan, 5-deurs Touring en een Cabriolet. Toen de opvolger E36 zich aandiende in 1991 bleven de Touring en Cabriolet nog een aantal jaren in productie tot en met 1994. Ook het motorenaanbod was breed met vier- en zescilinders in zowel benzine als dieselvarianten.
Filmpje!
Het zijn de zescilinders die je wil hebben, niet alleen vanwege het oersterke karakter maar ook vanwege het fenomenale geluid dat deze zes-in-lijn voortbrengt. Het hoogtepunt van de zescilinders is de 325i die 170 pk levert. The best next thing is de 320i die nog altijd heel vlot van zijn plek komt met zijn 129pk waardoor deze een topsnelheid haalt van 197km/u. Dankzij het relatief lage gewicht van 1.125kg zijn de rijeigenschappen zeer levendig en zijn de sprinttijden nog altijd respectabel, zo sprint de 320i van 0 naar 100 in 10,6 seconden.
BMW 320i E30
Wanneer je deze BMW 320i E30 2-deurs voor het eerst ziet lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan sinds mei 1990, toen werd deze auto afgeleverd in Zwitserland aan de eerste eigenaresse, Frau Mariella Pelleriti. Sinds dat moment wijkt de E30 namelijk nauwelijks af van de staat bij aflevering. Toch staat er een bescheiden 133.000km op de teller. Open de deur en neem plaats op de sportstoelen die net zo stevig aanvoelen als toen, draai de sleutel om en luister naar het heerlijke “pruttelen” van de zescilinder-in-lijn, open het schuifdak, pak het fijne //M sportstuurwiel in je handen en ervaar dat dit één de lekkerste 3-series is die het Beierse merk ooit heeft gemaakt. Als je dan ook nog de geur opsnuift zoals een nieuwe auto ook ruikt is de kans is groot dat je besmet raakt met het E30-virus.
Voordat de BMW onlangs naar Nederland werd geïmporteerd heeft deze slechts één eigenaar gekend. Die eerste eigenaresse heeft de auto zeer liefdevol behandeld, zo zou deze altijd in de garage gestald zijn en heeft ze regelmatig roestpreventie aangebracht waardoor het niet alleen lijkt alsof deze zo nieuw de showroom uit komt rollen, daardoor ontbeert dit exemplaar hetgeen waar de meeste E30’s last van hebben: roest! Toen wij de auto voor het eerst zagen konden wij onze ogen niet geloven, deze auto is werkelijk een sensatie die niet zou misstaan in het BMW Museum in München. Dat terwijl de auto nooit gerestaureerd is, waarschijnlijk staat deze grotendeels in de eerste lak en is de auto volledig origineel.
Uitrusting
De 320i werd op 9 mei 1990 afgeleverd door Hans-Heinrich Grob AF in Stäfa aan de eigenaresse in het Zwitserse Oetwil am See met de volgende specificaties: 181M Diamant Schwarz metallic, 269 Stof/antraciet, 288 + 350 lichtmetalen wielen Styling 108B, 324 lichtmetalen wielen “mit mischbereifung”, 331 lichtmetalen wielen Styling 102, 314 verwarmde ruitensproeiers, 339 shadow line, 401 elektrisch bedienbaar schuifdak, 410 elektrische ramen voor, 481 sportstoelen voor, 510 hoogteverstelling licht, 520 mistlampen, 556 buitentemperatuurmeter, 680 handmatig bedienbare antenne, 687 radiovoorbereiding, 687 houder voor cassettes, 704 //M sportonderstel, 708 //M sportstuur II, 804 Zwitserse uitvoering. De //M spoiler aan de achterzijde is dus later aangebracht, een goede keuze want het staat de auto geweldig.
Exterieur
Om te beginnen vinden wij dit de coolste carrosserie-variant van de E30 en waarschijnlijk tevens de variant die het moeilijkst te vinden is in niet verprutste originele staat. Het exterieur van de auto is in sublieme staat, in het oog springt de smaakvolle combinatie van zwart metallic, de Shadow Line waarbij de raamlijsten in zwart zijn uitgevoerd en de eigentijdse BBS velgen in donkergrijze afwerking. Die velgen hebben geen enkele schade en kunnen voor nieuw door. De banden zijn eveneens als nieuw, ook de onderkant van de auto stemt de liefhebber want geen roest te bekennen. Zijn er ook nadelen te bekennen? Als je goed kijkt zijn er een paar minimale deukjes te bekennen.
Interieur
Stap in en neem plaats in de sportstoelen die over de hardheid van een nieuwe auto beschikken, verbaas je over de staat van bekleding, geen slijtage waar te nemen. De hemel is nog helemaal strak. Opties als het sportstuur, de //M pookknop en het schuifdak maken deze E30 ook aan de binnenzijde echt af. Daarnaast beschikt de auto over een uitgebreide boordcomputer en een complete gereedschap. De bagageruimte oogt alsof deze nooit gebruikt is.
Techniek
Een heerlijk soepele 129pk sterke zescilinder-in-lijn in combinatie met 1.125kg en achterwielaandrijving, wat een genot! Zodra je de sleutel omdraait ben je verkocht en voelt de auto qua rijden ook aan alsof deze net is afgeleverd, de motor loopt perfect en bak schakelt zeer strak. Zoals je wellicht had gezien beschikt de E30 niet over stuurbekrachtiging voor het pure stuurgevoel. Zo precies als de 1e eigenaar de auto optisch heeft onderhouden was zij ook qua techniek. Alle boekjes zijn aanwezig, het serviceboekje laat tot en met 128.663km een sluitende historie zien, in 2009 is bij kilometerstand 109.339 de distributieriem vervangen. Ook als je in de motorruimte kijkt oogt alles zeer ordentelijk. Alle sleutels zijn aanwezig.
Geïnteresseerd?
Deze BMW 320i E30 in concoursstaat is niet de goedkoopste, waarschijnlijk wel één van de mooiste die je kan vinden momenteel in deze carrosserievariant. Deze must have voor de BMW-verzamelaar wordt aangeboden voor de vraagprijs van € VERKOCHT. Biedingen en/of beperkte inruil zijn/is bespreekbaar. Neem voor meer informatie contact op met Robert Haagsma van THECOOLCARS.nl via 06-24 113 793 of via dit contactformulier.
Deel hieronder je mening over deze BMW!