“BMW 3200 CS Bertone te koop” is een zinsnede die je niet gauw een tweede keer zal tegenkomen.
De 3200 CS werd in 1961 voor het eerst als topklasse model getoond tijdens de IAA in Frankfurt en werd vervolgens van 1962 tot 1965 bij BMW in München gebouwd. Technisch was de Bertone gebaseerd op de BMW 503 Coupé, echter was de carrosserie niet van aluminium zoals bij de 503 maar van staal. De carrosserie werd bij Bertone in Turijn geproduceerd waarna deze per trein naar BMW in München werd vervoerd voor verdere assemblage. Om het ingewikkeld te maken was het ontwerp weer afkomstig van de Italiaanse Giugiaro die dan ook subtiele Italiaanse flair in het ontwerp verwerkte. De voor BMW kenmerkende Hofmeister-Knick (aan achterzijde achterruit) werd vanaf dit model in nagenoeg iedere BMW die volgde toegepast.
Onder de kap lag een 3200CC aluminium V8-motor met dubbele carburateur met 160pk wat de Bertone een topsnelheid bezorgde van 200 km/u. Het was dezelfde motor die de legendarische BMW 507 aandreef.
De met de hand gebouwde auto was het toonbeeld van luxe, het was de eerste Duitse auto met elektrische ramen. De hoge prijs van 30.000 DM, de komst van de langverwachte BMW 1500 en het ontbreken van een test door de destijds leidende autotijdschriften zorgde ervoor dat de Bertone weinig succesvol was. Tot 1965 hebben er ongeveer 600 stuks de fabriek verlaten waarvan er plusminus een derde nog intact zou zijn gebleven. Slechts één cabrioletversie werd er gemaakt speciaal voor de grootaandeelhouder van BMW, Herbert Quandt.
Om productiecapaciteit vrij te maken voor de meer succesvolle vierdeurs modellen zoals de 02-serie besloot BMW in 1965 de productie van de Bertone te stoppen. Daarmee kwam een tijdperk van luxueuze BMW-modellen ten einde. Enkele jaren later zou BMW met de overname van Glas uit Dingolfing dit segment weer bedienen.
Deze BMW 3200 CS Bertone uit 1963 is een restauratieproject en staat te koop in Engeland. Met slechts 34414 kilometer op de teller is de auto voor 30 tot 35 jaar weggezet volgens de verkoper. De V8 motor zou goed lopen. Al het glas zou in goede staat verkeren met uitzondering van de voorruit. Wie ziet het zitten om deze Duits Italiaanse beauty in ere te herstellen? De verkoper vraagt € 6.000. Zie HIER voor de advertentie op CarAndClassic.
Geef hieronder je mening over deze auto!