De CSL kwam voort uit de wens van BMW om vooraan te rijden in het Europese Touring Car Kampioenschap waarna de nieuwe afdeling van BMW, BMW Motorsport, opdracht kreeg om dit te realiseren. Die nieuwe afdeling stond onder leiding van Jochen Neerpasch, een voormalig coureur. Daarmee werd de BMW 3.0 CSL, met de L van Leicht, één van de eerste productie auto’s speciaal ontworpen voor het circuit. Het eerste model, de 3.0 CS met een 180p sterke 2.985cc zescilinder-in-lijn, werd wereldkundig gemaakt tijdens de Autosalon van Genève in maart 1971. Daarna werkte BMW aan het kwijtraken van de nodige kilo’s, de CSL was geboren met een 200kg lager gewicht.
Slechts 929 exemplaren zijn er gebouwd van de CSL, vandaag de dag is het een zeer begeerlijke klassieker met stevige prijzen als gevolg. Nog specialer is de versie met een aerodynamisch pakket waaronder een enorme achterspoiler waardoor de prestaties op het circuit nog verder werden verbeterd. Die spoiler werd niet gemonteerd door de fabriek maar werd in de kofferbak meegeleverd zodat deze na aankoop zelf kon worden aangebracht omdat het illegaal was voor weggebruik. Deze extreme versie heeft sindsdien de bijnaam “Batmobile”.
BMW 3.0 CSL Batmobile
Deze BMW 3.0 CSL Batmobile met chassisnummer 2275450 staat te koop in Engeland bij Girardo & Co. De auto verliet op 18 oktober 1973 de fabriek in volledige Batmobile specificaties en een verse laklaag in Polaris-Zilver metallic. De eerste eigenaar was de Zweed Hans Eric Pamklev die in april 1974 de sleutels in ontvangst nam. Hij heeft gedurende 35 jaar genoten en goed gepast op deze begeerlijke Beierse bom. Dat blijkt ook uit de uitvoerige documentatie.
Daarna viel de auto in handen van een Duitse dealer waar een cosmetische restauratie werd uitgevoerd, er werd een nieuwe laklaag aangebracht en helaas is toen besloten de zwarte vinnen op de motorkap achterwege te laten. Toen zijn er ook onderdelen aan de ophanging vervangen en is er een nieuw stuur gemonteerd. In 2014 is de CSL nog flink technisch aangepakt getuige de facturen ter waarde van 35.000 Euro. Toen deze in 2014 weer in privé eigendom kwam was de auto in uitstekende staat en werd er tevens een BMW Classiche certificaat afgegeven. Voor 340.000 Euro heb je deze coole CSL in je bezit.
Deel hieronder je mening over deze BMW!