De CSL kwam voort uit de wens van BMW om vooraan te rijden in het Europese Touring Car Kampioenschap waarna de nieuwe afdeling van BMW, BMW Motorsport, opdracht kreeg om dit te realiseren. Die nieuwe afdeling stond onder leiding van Jochen Neerpasch, een voormalig coureur. Daarmee werd de BMW 3.0 CSL, met de L van Leicht, één van de eerste productie auto’s speciaal ontworpen voor het circuit. Het eerste model, de 3.0 CS met een 180p sterke 2.985cc zescilinder-in-lijn, werd wereldkundig gemaakt tijdens de Autosalon van Genève in maart 1971. Daarna werkte BMW aan het kwijtraken van de nodige kilo’s, de CSL was geboren met een 200kg lager gewicht.
Slechts 929 exemplaren zijn er gebouwd van de CSL, vandaag de dag is het een zeer begeerlijke klassieker met stevige prijzen als gevolg. Nog specialer is de versie met een aerodynamisch pakket waaronder een enorme achterspoiler waardoor de prestaties op het circuit nog verder werden verbeterd. Die spoiler werd niet gemonteerd door de fabriek maar werd in de kofferbak meegeleverd zodat deze na aankoop zelf kon worden aangebracht omdat het illegaal was voor weggebruik. Deze extreme versie heeft sindsdien de bijnaam “Batmobile”.
BMW 3.0 CSL Aluminium
Deze BMW 3.0 CSL Aluminium uit 1973 wordt in Duitsland te koop aangeboden door veilinghuis Auctionata. De auto met chassisnummer 2275385 is nieuw geleverd in Italië in Ceylon metallic en is sindsdien altijd in handen geweest van de eerste eigenaar! Onlangs zou deze door een CSL specialist gerestaureerd zijn op basis van een roestvrije body, daarbij zou men een vakkundig oog hebben gehad voor originaliteit.
De teller geeft een bescheiden 126.000km aan. Slechts 423 exemplaren zijn er destijds geleverd met het stuur aan de linkerzijde en brandstofinjectie. Daarom wordt dit model door velen gezien als de belofte voor de toekomst als het gaat om waardestijging. Men verwacht een opbrengst vanaf € 150.000 tot wat de gek (of juist verstandige investeerder) er voor geeft.
Deel hieronder je mening over deze BMW!