De BMW 2002 was een echte trendzetter met de sportieve betaalbare sedan en kan gezien worden als grondlegger voor de verkoopsuccessen van de huidige range BMW’s. Het model bood sportieve rijeigenschappen in een praktisch jasje. De 2002 was dan ook de lang gedroomde verkoophit van de Duitsers. Van 1968 tot 1976, toen de BMW 3-serie zich aandiende, zijn er maar liefst 320.806 stuks van de band gerold.
De onafhankelijke wielophanging, het lage zwaartepunt, de korte wielbasis en de overzichtelijkheid maken dit karretje tot een ontzettend leuke rijdersauto. Niet een typische oldtimer met stevige verzamelwaarde, wel erg leuk en meer een soort van cult-auto en stijgende in aanzien. Overigens vandaag de dag nog steeds prima bruikbaar als daily driver. Echter omdat de auto’s gedurende al die jaren door de meeste berijders flink gebruikt zijn, en ook niet vrij van roest zijn in de meeste gevallen, is het een flinke uitdaging een goed exemplaar te vinden.
HET AANBOD
Deze BMW 2002 is wel een heel bijzonder exemplaar en wordt te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams. Het betreft één van de twee auto’s die door BMW Motorsport zijn gebouwd in 1974 en 1975 met een formule 2 motor onder de kap. Dat hield in dat deze over 285pk beschikte en de toerenteller pas bij 10.000 toeren per minuut ophield! Radio Luxemburg was destijds de sponsor, men reed er internationale rally’s in, en de auto heeft sindsdien zijn opvallende wit-groene kleurstelling behouden. Eén van de twee gebouwde exemplaren (betreft niet dit aanbod) heeft deelgenomen aan de 24-uurs race van Le Mans in 1975, deze won de 2-liter klasse en eindigde als 27e overall, een knappe positie voor een productie-auto. Deze tweede auto zou ontmanteld zijn en in onderdelen zijn verkocht wat dit aanbod tot het enige bewaarde exemplaar ter wereld maakt. Na zijn race-carriere (er stond toen nog maar 9.000km op de teller) werd de BMW droog gestald van 1978 tot 1993 waarna een restauratie werd ingezet die nu bijna voltooid is. De motor is daarbij opnieuw opgebouwd door de bekende specialist Lester Owen. De auto zou vandaag de dag nog voor 95% origineel zijn. Er staat inmiddels 11.000km op de teller en de motor is op verzoek van de huidige eigenaar geknepen tot maximaal 7.500 toeren en een vermogen van 239pk. Kortom; een ideale auto om de sier te maken op historische (race) evenementen. Zeldzaamheid kent zijn prijs, de verwachte opbrengst ligt tussen de € 170.000 en € 210.000.
Deel hieronder je mening over deze BMW!