BMW 2002 Baur Cabriolet

De BMW 2002 is geproduceerd van 1968 tot 1975 en maakte onderdeel uit van de zogenaamde 02 serie. In alle 02-modellen zat de viercilinder M10 motor onder de kap die tot en met 1987 in de 3-serie gebruikt zou worden.

Baur was een carrosseriebouwer uit Stuttgart van 1910 tot 1999 die bekend stond om het werken met kunststof. Na de oorlog was er geen geld meer voor nieuwe auto’s en besloot Baur, die voorheen voor Mercedes-Benz en Maybach produceerde, oude auto’s van een nieuwe carrosserie te voorzien. Tevens bleef Baur kleine aantallen produceren voor o.a. BMW waar de basis werd gelegd voor een lange samenwerking.

In eerste instantie werd de 2002 als geheel open versie door Baur geproduceerd. Echter bleek de carrosserie niet stijf genoeg wanneer er stevig mee werd gereden. Om dat probleem te verhelpen werd de Targa-beugel geintroduceerd. Het middenpaneel was daarbij uitneembaar en de achterruit kon worden neergeklapt. Uiteindelijk zou dit een beproefd concept blijken bij de conversies van BMW’s naar cabriolet door Baur. Zo werd de opvolger van de 2002 serie, de BMW E21, eveneens geleverd als Baur cabriolet. De optie stond gewoon in de BMW optielijst vermeld na het schuifdak en kostte destijds € 5.000. Van de 2002 zijn er uiteindelijk 2.272 exemplaren omgebouwd naar Baur cabriolet tussen 1971 en 1975.

Deze handgeschakelde 2002 Baur Cabriolet uit 1974 staat te koop in Nederland en heeft slechts 45.000km gelopen. De verkoper geeft niet op of de auto gerestaureerd is. De foto’s laten echter een zeldzaam mooi exemplaar zien van een steeds meer gewaardeerde klassieker. Dat heeft helaas ook weer stevige prijzen tot gevolg. Zelfs een E21 Baur in perfecte staat doet momenteel meer dan € 20.000. De verkoper vraagt voor deze 2002 € 23.500. Zie HIER voor de advertentie op de website van Imparts.

Geef hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story
4 replies on “BMW 2002 Baur Cabriolet”
  1. Geachte heer,

    Leuk deze reactie op de Bijzondere 02 Baur. Het betreft een originele uitvoering. Opnieuw gespoten in oorspronkelijke
    lak. Roestvrij en tweede eigenaar. Laatste onderhoud gedaan door Renova BMW. Remmen, koppeling, pompen, lucht en
    benzine. Uitlaat en banden twee jaar terug tijdens de spuitbeurt. Heeft nog bij BMW NL in de showroom gestaan voor de
    SLS start. Goede starter en vooral Freude am Fahren!! Stoelen zitten prima en zijn niet gescheurd. Incl BMW sportstuur,
    Marschall mistlampen, mistachterlicht en eventueel, gereviseerde tripmaster met BMW T aansluitingen. Daken zijn in
    prima staat.

    Met vriendelijke groet en alleen ter toelichting. Dank voor Uw berichtgeving, Mr Rudolph DJF Bras, Antwerpen.

    Nota bene, de vraagprijs is uiteraard bespreekbar. Schrijver dezes is de eigenaar. Reden van verkoop is gezondheid, helaas!!

  2. says: Dreessen Petr

    Geachte Heer,
    Is deze Bauer nog te koop?
    Zo ja kunnen we afspreken voor een bezoek?
    Mvrgr
    Peter Dreessen
    0477722746

  3. says: thecoolcars

    Beste Petr, als je de link volgt naar de oorspronkelijke advertentie zie je dat de auto al verkocht is

    thecoolcars.nl

  4. says: Mandervelt Lode

    Beste,

    Toevallig kwam ik op deze post uit.

    Ik merk dat u einde 2014 interesse had voor een dergelijke wagen. Ik ben in het bezig van een gelijkaardige wagen, echter bouwjaar 1972 dus met ronde achterlichten. Baur Cabrio, Polaris grijs.

    Ook in mooie staat (oudere restauratie van einde jaren ’90, sindsdien nauwelijks gereden maar voldoende om schade door stilstand te voorkomen). Wagen is gekeurd voor dagelijks gebruik , jaarlijks zonder opmerkingen van de autokeuring.

    Mocht u nog interesse hebben wil ik een goed bod overwegen, gelijkaardige prijsklasse als hierboven. ik kan foto’s sturen.

    Groeten,

    Lode Mandervelt

Comments are closed.