De Autobianchi A112 was een “supermini” avant le lettre met de Fiat 127 als technische basis. In 1969 verscheen het model voor het eerst op de markt en zou pas in 1986 weer van het toneel verdwijnen. In de laatste levensjaren ging het model in de meeste landen door het leven als Lancia A112. Meer dan 1,2 miljoen exemplaren hebben de fabriek in Milaan verlaten.
De meeste interessante versie was de A112 Abarth die in 1971 verscheen. De motorsport afdeling van de Fiat Group voerde het 982cc motortje op, monteerde een dikke 32mm registercarburateur en plaatste een sportuitlaat wat leidde tot een vermogen van 58pk. Vanaf 1975 werd de cilinderinhoud vergroot naar 1.050cc en perste men er 70pk uit. Die cijfers in combinatie met een gewicht van maar 700kg leverden een zeer vermakelijk weggedrag op en werd het een geliefd autootje onder sportieve bestuurders. Juist om die reden zijn er maar weinig heel gebleven en moet je goed zoeken voor een goed exemplaar.
Autobianchi A112 Abarth Group 2
Deze Autobianchi A112 Abarth Group 2 is een verhaal apart en wordt te koop aangeboden door Targa Florio Classics in Engeland. Het links gestuurde rally monster is origineel opgebouwd naar Group 2 specificaties begin jaren ’80 en heeft fraaie successen op zijn naam staan met Clodia Rally Team coureur Fabrizio Franchi achter het stuur.
Video:
Recent is de Abarth volledig opnieuw opgebouwd naar originele specificaties. Daarbij heeft men ernaar gestreefd het absolute maximum aan prestaties uit de kleine Italiaan te halen. Zaken die de auto sneller maken zijn onder andere: dubbele Weber DCOE carburateurs, lichter vliegwiel, competitiekoppeling, close ratio versnellingsbak van Bacci Romano en een volledig doorgelast chassis. En zo kunnen we nog wel even doorgaan met modificaties. Voor omgerekend ongeveer € 22.000 heb je deze racer in de garage staan.
Deel hieronder je mening over deze Lancia!