De Austin Healey 100S was gebouwd op basis van de 100 met als doel ingezet te worden in de racerij. De “S” in de benaming was afgeleid van het roemruchte circuit Sebring. Slechts 50 exemplaren zouden er gebouwd worden, allen uitgerust met een 132pk sterke zes-in-lijn. Om gewicht te besparen werd de stalen cilinderkop vervangen door een aluminium exemplaar en liet men de overdrive achterwege. Ook de bumpers en de cabriokap ontbraken, de grille werd lichter uitgevoerd en het raam voerde men in plastic uit. Alles bij elkaar wist men een gewicht te besparen van 91kg. Het was overigens de eerste productie auto waarbij zowel voor als achter schijfremmen werden toegepast. De meeste exemplaren werden geleverd in Lobelia Blue, de minderheid verliet in Spruce Green of Single Black de Donald Healey Motor Company. Een authentiek exemplaar met racehistorie kan momenteel meer dan een miljoen Euro opbrengen.
Beelden van een origineel exemplaar:
Austin Healey 100S
Deze Austin Healey 100S uit 1955 betreft een recreatie en wordt te koop aangeboden in Engeland via Classic Driver. De rechts gestuurde auto is opgebouwd door de vermaarde Healey restaurateur JME Healey, een proces dat uitvoerig gedocumenteerd zou zijn. Een origineel BN2 chassis diende als basis waar een volledig nieuw aluminium chassis op is gezet, gespoten in Ecurie Ecosse blauw. Onder de kap ligt een origineel 100S motorblok met de nodige aanpassingen, deze is gekoppeld aan een Aston Martin DB versnellingsbak (net zoals bij de echte 100S). Daarnaast is de Healey voorzien van instelbare schokdempers. Volgens kenners is de auto een perfecte recreatie en zou het onmogelijk zijn een zelfde exemplaar te bouwen voor dezelfde prijs. Wat die prijs is weten we helaas niet, deze is op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Austin Healey!