Vierwielaandrijving, vijf cilinders en een dikke turbo, dat concept werd uiteindelijk het handelsmerk van Quattro. Met de Audi Sport Quattro als grondlegger en, als je het ons vraagt, tevens het hoogtepunt in de geschiedenis van het merk. Dit is weer zo’n heerlijk iconisch rallykanon die je zelden te koop ziet staan. Zeker als het om de straatversie gaat met de korte wielbasis, de Audi Sport Quattro S1, waarvan slechts 224 exemplaren de fabriek hebben verlaten.
De straatversie van de Quattro werd in 1980 geïntroduceerd en al snel werd de auto ingezet bij rally’s. Eerst behoorlijk gelijkend op de straatversie leverde de Quattro ongeveer 300pk. Later werden er versies ontwikkeld om ook in de Group-B van het Wereldkampioenschap Rally actief te kunnen zijn. In 1984 werd de Quattro na homologatie als enige vierwielaandrijver toegelaten. De Audi Sport Quattro S1 was daarmee geboren en werd tevens in gelimiteerde oplage als straatversie verkocht. De straatversies leverden ruim 300pk, de rallyversie leverde al snel 450pk. De visuele verschillen ten opzichte van de normale Quattro zaten met name in de bredere wielkasten, de grote achtervleugel, de kortere wielbasis (2.2m) en de body van kevlar. De status van enige vierwielaandrijver in de Group-B was echter tijdelijk omdat Peugeot snel kwam met de 205 Turbo 16. Het debuut in 1984 was overigens allesbehalve succesvol omdat de auto regelmatig strandde met een oververhitte motor. Nadat de problemen verholpen werden door Audi wist men alsnog het wereldkampioenschap te veroveren. Uiteindelijk werd er als antwoord op Peugeot een verder ontwikkelde versie gemaakt, genaamd E2, die het zelfs tot 480pk schopte.
Audi Sport Quattro
Deze Audi Sport Quattro wordt in Duitsland te koop aangeboden via Classic Driver, chassisnummer #WAUZZZ85ZEA905176 werd nieuw geleverd op 4 april 1986 door VAG dealer Werner Wirtz Gmbh. Het betreft 1 van 48 exemplaren die in Alpine wit met een groen leren/alcantara interieur zijn geleverd. De diverse eigenaren die zouden volgen betroffen allemaal inwoners van Engeland, daar kent de auto dan ook een zeer goede onderhoudshistorie.
Volgens de verkoper is de staat waarin deze verkeert uitzonderlijk goed, zo zou deze nog altijd 100% in de eerste lak staan. Bekend is dat deze van de 31 jaar gedurende 15 altijd droog is gestald, de teller geeft een zeer bescheiden 53.000km aan. Dit jaar won de Sport Quattro nog de FIVA Concours d’Elegance “Best of Class Trophy” op Techno-Classica in Essen. Voor vele petrolheads is dit bucketlist materiaal, je zal dan wel diep in de buidel moeten tasten met een prijskaartje van € 490.000.
Deel hieronder je mening over deze Audi!