De Aston Martin DB4 was werkelijk een sensatie toen deze onthuld werd tijdens de London Motor Show in 1958 met zijn spannende Italiaanse lijnen. Technisch had de DB4 nog veel overeenkomsten met zijn voorganger, de DB Mark 3, het lijnenspel vormde juist de basis voor de toekomstige modellen van het Engelse merk. De lichtgewicht body was ontworpen door Carozzeria Touring en vestigde meteen een stevige reputatie voor Aston Martin in het bouwen van aantrekkelijke GT’s. De DB4 zou tevens de eerste Aston Martin zijn die gebouwd werd in de fabriek in Newport Pagnell.
Onder de fraaie motorkap lag een 3.7 liter zes-in-lijn met dubbele SU-carburateurs die 240pk leverde. Om de GT veilig tot stilstand te brengen werden er rondom remschijven toegepast. De eerste test door The Motor Magazine in 1960 liet een topsnelheid zien van 224 km/u en een acceleratie van 0 naar 60 mph (97km/u) in 9,3 seconden. De chique Aston Martin kostte destijds £ 3.967!
Er zijn vijf series gebouwd van de DB4 waarbij de tweede serie zich onderscheidde door de frames rondom de ramen en een afwijkende grille. Tot de vijfde serie betroffen de wijzigingen met name uiterlijkheden, bij de vijfde serie groeide de body zowel in hoogte als in lengte om meer interieurruimte te bieden.
Aston Martin DB4 ex Ian Moss
Deze Aston Martin DB4 wordt in Engeland te koop aangeboden via Classic Driver en betreft de ex-racer van Ian Moss, racehistorie is dus gegarandeerd! Chassisnummer 598/R werd op 19 april 1961 voor het eerst geregistreerd en heeft gedurende zijn loopbaan bijna altijd actief geracet. Het was echter pas begin jaren ’70 dat de toenmalige eigenaar Craig Dent besloot de auto te prepareren voor het circuit, de volgende eigenaar David Reade had veel succes met de auto in de jaren 1973 tot 1981 waarin hij de DB4 steeds verder ontwikkelde.
De volgende eigenaar was David Furzeland die de auto gebruikte om in het weekend de circuits onveilig te maken terwijl zijn vrouw er doordeweeks gewoon mee naar haar werk reed, toen er gezinsuitbreiding kwam diende fabriekscoureur Ian Moss zich aan. Hij de auto tot 1997 in zijn bezit houden en er zeer actief meer racen in die periode. Daarna kende de auto nog een aantal eigenaren die er stuk voor stuk welklinkende podiumplaatsen mee behaalden. De laatste eigenaar kocht de racer in 2010, de prijs waar deze nu voor wordt aangeboden is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Aston Martin!