Het relatief onbekende automerk ASA was slechts kort actief tussen 1962 en 1969, hun eerste model werd een jaar voor oprichting voor het eerst getoond op de Autosalon van Turijn. Het prototype was een lichte sportauto, een ontwerp van Giorgetto Giugaro met veel techniek van Ferrari. Omdat Enzo Ferrari de auto niet wilde bouwen besloot men een eigen merk op te richten, Autocostruzione Societa per Azione (ASA).
Hun eerste productiemodel was de ASA 1000 GT die al snel de bijnaam Ferrarina kreeg, de “Mille” had een 1.032cc DOHC motor onder de kap met een vermogen van 95pk, het autootje was relatief licht door zijn fiberglas carrosserie. De raceversie, de ASA 1000 GTC, werd gebouwd door Bizzarrini nadat deze Ferrari had verlaten en werd onder andere ingezet in de Targa Florio.
ASA 1000 GT
Deze ASA 1000 GT met chassisnummer 01238 is voor het eerst geregistreerd in september 1964 en wordt nu te koop aangeboden door veilinghuis Artcurial in Frankrijk. De eerste eigenaar was de Belg Jules Robert die de auto in 1965 in ontvangst nam met rode lak en blauw interieur. Na diverse eigenaren kwam de ASA in handen van Rudy Pas die een totaalrestauratie heeft uitgevoerd, daarna kwam de auto in handen van het Dutch National Museum in Raamsdonkveer, later bekend als het Louwman Museum. In 1998 werd deze weer geveild in Parijs. De huidige eigenaar kocht de “Mille” in 2011 in een nagenoeg ongebruikte staat nadat de motor opnieuw was opgebouwd vijf jaar daarvoor door een Nederlandse specialist Van Giersbergen. Het plaatwerk had toen ook de nodige aandacht nodig en gedurende de jaren 2012 en 2015 is een restauratie uitgevoerd die 18 maanden in beslag nam, een rekening van € 23.000 is het bewijs daarvan. Het zou een van de laatst gebouwde 1000 GT’s zijn en volgens de verkoper verkeert de ASA in een magnifieke conditie, zowel optisch als technisch. De uitstekend gedocumenteerd vederlichte Italiaan moet tussen de € 100.000 en € 130.000 gaan opleveren.
Deel hieronder je mening over deze ASA!