Alpine werd in 1955 opgericht door Jean Rédélé die bekend stond om het sneller maken van de Renault 4CV en al snel zijn weg vond in de internationale racerij. Op basis van het 4CV chassis startte hij met het bouwen van eigen auto’s met de A106 als eerste wapenfeit. In 1962 introduceerde Alpine de M63 specifiek gebouwd voor het circuit, in 1964 diende de opvolger, de M64, zich aan. Slechts drie exemplaren zijn er van dit type gebouwd.
Deze Alpine M64 is de laatste geproduceerde en heeft gereden in de 24-uurs race van Le Mans in 1964. Met een gemiddelde snelheid van 163 km/u eindigde de auto als achtste totaal en als eerste in een zogenaamde zuinigheidsrace. Daarna zouden nog een aantal welluidende overwinningen volgen.
Onder de kap lag standaard een 115pk 1.149cc viercilinder motor gekoppeld aan de vijfbak. Rondom werd er onafhankelijke vering en schijfremmen toegepast.
Nadat de Alpine M64 37 in bezit is geweest van dezelfde eigenaar wordt deze nu te koop aangeboden. Na een roemrijke carrière op het circuit is deze nog een tijdje in gebruik geweest door Alpine als prototype voor de legendarische A210, daarbij is de achterste sectie van de body aangepast en zijn de kenmerkende vinnen aangebracht voor aerodynamische doeleinden. Na het testtraject kwam de Alpine in handen van een Fransman genaamd J.L. Marnat die de auto aan de huidige eigenaar verkocht in oktober 1977. Begin dit jaar is er een omvangrijke restauratie uitgevoerd naar de originele M64 specificaties. De vinnen zijn daarbij wel in stand gebleven en dat vinden we, ondanks de discussie over originaliteit, eigenlijk best een fraaie keuze.
De opbrengst wordt geschat tussen de $ 150.000 en $ 200.000. Zie HIER voor de advertentie op Classic Driver.
Deel hieronder je mening over deze auto!