De Alpina B7 Turbo werd geïntroduceerd in april 1984, wederom claimde Alpina met deze tweede generatie B7 de titel van de snelste vierdeurs ter wereld. Het model was gebaseerd op de BMW 5-serie met en 3.5 liter onder de kap die standaard 218pk leverde. Na aanpassingen aan het Motronic systeem, de cilinderkop, zuigers, aandrijfas, uitlaatspruitstuk en het monteren van een KKK K27 Turbo schopte de snelle sedan het tot 300pk en 501 Nm. Dat zijn waarden waar je het destijds Porsche en Ferrari’s lastig mee kon maken!
Video:
Uiteraard was het onderstel berekend op deze brute kracht en zorgden de Recaro’s met Alpina bekleding er voor dat je ook in de bochten op je stoel bleef zitten. Er zijn diverse claims over de exacte prestaties. Toen Auto Motor und Sport de B7 aan de tand voelde sprintte deze van 0 naar 100 in 6,1 seconden en stopte deze met versnellen bij 265 km/u. Het Zweedse magazine Teknikens Värld wist dezelfde sprint af te leggen in 4,8 seconds waarna de naald bleven steken bij 270 km/u. Tot 1987 zouden er 236 exemplaren gebouwd zijn.
Alpina B7 Turbo
Deze Alpina B7 Turbo uit 1985 in donkergrijs metallic wordt in Duitsland te koop aangeboden door Automobile Individuell. De teller geeft 196.000km aan waarbij de motor 30.000km terug vervangen zou zijn.
Er wordt door de verkoper geen uitvoerig verslag gedaan over de staat en historie van de auto, echter afgaande op de foto’s gaat het hier om een optisch zeer mooi exemplaar. Nummer 37 uit de reeks van 236 stuks wordt aangeboden voor € 55.840.
Deel hieronder je mening over deze Alpina!