De vroege modellen van Alpina die gebaseerd waren op de eerste generatie BMW 3-serie E21 hadden een viercilinder onder de kap variërend van 125pk tot 160pk, toen BMW zelf zescilinders ging leveren in de E21 kon Alpina niet achterblijven. Men koos verrassend niet voor het blok uit de 323i maar men lepelde het 2.8 liter blok uit de BMW 528i in de kleine sedan. Om dit passend te krijgen moest de accu verhuizen naar de kofferbak, iets wat BMW inmiddels regelmatig toepast, bijkomend voordeel was een betere gewichtsverdeling. Met de nodige aanpassingen wist Alpina 200pk uit de motor te halen, na 1981 zelfs 218pk nadat men Bosch brandstofinjectie ging toepassen. Het bleef zoals gebruikelijk niet bij motorische aanpassingen, zo werd de E21 veel stabieler door verbeteringen aan het onderstel en het differentieel. Het interieur werd aangekleed met Recaro sportstoelen, een Alpina stuur en versnellingspook en speciale meters. Zelfs voor hedendaagse maatstaven is de Alpina B6 2.8 E21 een snelle auto met een topsnelheid van 235 km/u en een sprint van 0 naar 100 in 6,8 seconden.
Alpina B6 2.8 E21
Deze Alpina B6 2.8 E21 uit 1982 met 136.797km op de teller wordt te koop aangeboden in Nederland door Oldenzaal Classics. De Alpina bevindt zich volgens de verkoper in een absolute topstaat en beschikt over een uitvoerige gedocumenteerde historie. De auto is nieuw in eigen land geleverd door de BMW dealer in Enschede en in 2000 uitvoerig gerestaureerd waarbij veel onderdelen door nieuwe zijn vervangen. Tevens zijn de holle ruimtes toen verzegeld waardoor de auto weer decennia mee kan. De motor is gereviseerd en zou als nieuw lopen. De auto verkeert in een dermate goede staat dat deze diverse prijzen heeft ontvangen en in 2009 een optreden heeft verzorgd in het Britse “Total BMW” magazine. Perfectie is niet goedkoop, voor € 45.000 kan je deze BMW ophalen in Oldenzaal.
Deel hieronder je mening over deze Alpina!