Alpina
De Duitser Burkhard Bovensiepen wist als jonge ingenieur meer vermogen te halen uit de standaard BMW-modellen waarop hij besloot tuningkits voor het Beierse merk te gaan leveren. In de jaren ’70 was het bedrijf, dat opereerde onder de naam Alpina, zeer succesvol in het Europese Tourwagenkampioenschap. In diezelfde periode werd Alpina officieel erkend als autoconstructeur waardoor een “echte” Alpina als zodanig ook op het kentekenbewijs geregistreerd staat. De slogan van Alpina was jarenlang “Perfektion im Detail”, men weet tot op de dag van vandaag perfecte BMW-modellen nog verder te perfectioneren en heeft een ijzersterke reputatie opgebouwd als het gaat om verfijnde techniek en betrouwbaarheid.
Alpina B3 3.3
In 1999 op de Autosalon van Geneve presenteerde Alpina haar variant van de BMW 3-Serie E46, de Alpina B3 3.3. Destijds werd het model als een koopje gezien met een prijs van slechts 85.000DM voor de sedan en 90.600DM voor de Coupé, een jaar later zou de Touring volgen samen met de cabriolet. In 2001 voegde de B3 3.3. Allrad zich nog in het programma, de B3 bleef in productie totdat deze vervangen werd door de B3S. Naar verluid zouden er slechts 591 stuks van de B3 3.3 geproduceerd zijn.
Onder de kap van de Alpina B3 3.3 lag een basisblok uit de Amerikaanse uitvoering van de BMW M3 e36 die standaard 240pk leverde. Er werd een cilinderkop en uitlaatspruitstuk van Alpina op geschroefd en de Duitse fabrikant vergrootte de boring en slag naar respectievelijk 86,4mm en 94mm. Door toepassing van extreem lichte zuigers en een nieuw ontwikkelde krukas was de B3 met gemak in staat 7.200 toeren te draaien. Het vermogen kwam uit op een respectabele 280pk en 335Nm aan koppel. Daarmee was een topsnelheid haalbaar voor de Touring van 261 km/u en een sprint van 0 naar 100 in 6,1 seconden! Ondanks deze spraakmakende prestaties stond de B3 bekend als zuinig met een gemiddeld gebruik van 9,9 liter per 100 kilometer.
Om al dat geweld in toom te houden werden er stevigere veren en dempers toegepast, overigens met behoud van comfort, in combinatie met 225/45 ZR 18 banden van Michelin op de kenmerkende Alpina lichtmetalen spaakwielen. De remmen van de BMW 330i werden gebruikt als basis met verbeterde remblokken. Uiterlijk waren de aanpassingen traditiegetrouw zeer subtiel met een bescheiden voorspoiler met de merknaam Alpina in het kunststof gegoten. Het interieur beschikte over stevige sportstoelen en de kenmerkende blauwe Alpina tellers.
Benieuwd naar de bevindingen van de autojournalisten destijds? Wij vonden deze rijtest van het Duitse Auto Motor und Sport uit oktober 2010. Daarnaast vonden wij deze video van een rijtest van het eveneens Duitse Motovision waar ook de BMW M3 E46 acte de présence geeft:
Alpina B3 3.3. Touring E46
Deze Alpina B3 3.3 Touring werd op 26 april 2001 afgeleverd door Alpina in Buchloe met productienummer 086 en wordt nu exclusief door THECOOLCARS.nl te koop aangeboden. De eerste eigenaar mocht op 17 mei 2001 de snelle handgeschakelde stationcar in ontvangst nemen in chique Dunkelblau bij de inmiddels ter ziele gegane BMW-Dealer Kohlhas in Oberursel (Duitsland). Hij bestelde de Alpina niet bomvol met opties, echter al het noodzakelijke zit erop en is het vooral genieten van de exclusieve hoogstaande techniek. Wij hebben contact gehad met de tweede eigenaar die de Alpina op een leeftijd van 3,5 jaar kocht met ongeveer 38.000km, in oktober 2012 deed hij de snelle stationwagon weer van de hand met een kilometerstand van 169.400. Hij bevestigde dat hij de B3 altijd bij BMW-dealers in onderhoud heeft gehad zoals het onderhoudsboekje ook laat zien.
BMW heeft altijd nagelaten de geliefde M3 in gezinsverpakking uit te brengen, Alpina is zeer geslaagd in deze niche gestapt. In tegenstelling tot een M3 is deze Alpina uiterlijk zeer decent aangekleed waardoor alleen een echte liefhebber weet te onderscheiden dat je in een wel heel bijzondere 3-Serie Touring rijdt. Kortom; de ultieme Wolf in schaapkleren. En zelfs naar hedendaagse maatstaven weet deze B3 nog altijd te imponeren, zodra je de sleutel omdraait hoor je meteen dat je in een bijzondere auto zit. Een stevige sonore brom verlaat de dubbele sportuitlaat en eenmaal warm gereden verrast de B3 door de enorme stappen die hij zet. Wanneer je echt snel vooruit wil is het zaak flink toeren te draaien en je merkt dat de auto hiervoor gebouwd is, dat alles gepaard met een heerlijk geluid van de zescilinder. Opvallend is de mate van comfort, het is duidelijk merkbaar dat het onderstel wat straffer is voor het betere stuurwerk, echter met behoud van een flinke dosis comfort.
Duidelijk is dat de Alpina altijd door een liefhebber is bereden gezien de onderhoudshistorie en optische staat van zowel exterieur als interieur. Bijkomend voordeel voor ondernemers is dat deze B3 vanaf 1 januari a.s. in de youngtimerregeling valt.
Exterieur
Deze Alpina B3 is is een bijzonder aantrekkelijke verschijning door de diep donkerblauwe kleur, 18 inch Alpina velgen, dubbele sportuitlaat, chromen omlijsting rondom de ramen en Alpina spoiler aan de voorzijde. Enkel een kenner weet dit exemplaar te onderscheiden van een reguliere 3-Serie. De algehele staat van het exterieur is als goed te bestempelen in ogenschouw nemende dat de auto bijna 15 jaar oud is, de lak kent nog altijd een mooie glans al zijn er wel aan aantal kleine en oppervlakkig roestplekjes te vinden op een vijftal niet in het oog springende plekken. Deze zijn vrij eenvoudig te behandelen zonder afbreuk te doen aan de vergaande nette staat.
Interieur
Over de staat van het interieur kunnen we kort zijn; deze is subliem. De stoffen Alpina bekleding is 100% gaaf en onbeschadigd, de dakhemel is strak, het dashboard is smetteloos en de stoelen voelen nog hard. Bovendien betreft het een niet-rokers auto. Zoals beschreven zit deze Alpina niet bomvol opties, echter alles wat het leven aangenaam maakt zit er wel op, denk aan elektrische ramen, stereo vanaf fabriek, cruise control, bediening op het stuur en volautomatische airconditioning. Het meest in het oog springende is het typerende Alpina patroon in de bekleding wat doorloopt in de vloermatten en de leren bekleding van het stuur, als kers op de taart is deze Alpina uiteraard uitgerust met het bronskleurige schildje wat het bouwnummer 086 aangeeft.
Techniek
Dit is een auto geweest die zichtbaar bereden is door een liefhebber, de onderhoudshistorie is gedocumenteerd in het officiële serviceboekje tot en met 161.158km, dat onderhoud is altijd uitgevoerd bij BMW-dealers. Daarna heeft er zichtbaar wel onderhoud plaatsgevonden zoals kaartjes van een oliebeurt laten zien, de huidige stand is 225.000km. Alpina’s staan bekend om hun hoge mate van betrouwbaarheid en ook dit exemplaar kan nog vele kilometers mee bij goed onderhoud. De motor slaat koud meteen aan een loopt erg soepel, schakelen en sturen voelt robuust goed aan en vervelende bijgeluiden of rammeltjes zijn de Alpina vreemd. De remmen hebben wel wat aandacht nodig aangezien deze niet de kracht hebben die ze op basis van de specificaties zouden moeten hebben, waarschijnlijk is het vervangen van de blokken voldoende.
Interesse?
De vraagprijs van deze Alpina B3 3.3 Touring E46 is € 8.900 excl. Nederlands kenteken (rest BPM ongeveer € 400), beperkte inruil is bespreekbaar. Neem voor meer informatie contact op met Robert Haagsma via 06-24 113 793 of via dit contactformulier.
Deel hieronder je mening over deze Alpina!