De Alfa Romeo SZ is de ultieme sportieve variant op basis van de legendarische Giulietta, het model stond op de kortere wielbasis van de Giulietta Spider en beschikte over de techniek van de Sprint Veloce die door Zagato was geprepareerd voor racedoeleinden in opdracht van Alfa Romeo. Franco Scaglione tekende voor het ontwerp van de aluminium body die op een space frame chassis werd gemonteerd. De productie vond plaats in de werkplaats van Zagato, het was een dure auto doordat men maar liefst 300 uur nodig had om de body te bouwen. Het resultaat was wel dat het een erg lichte, de SZ woog maar 770kg, en competitieve auto was in de lichtere klasse. Iets meer dan 200 exemplaren zijn er gebouwd door Zagato waarvan de laatste 30 zijn uitgerust met een zogenaamde de Kamm Tail, ook wel Coda Tronca genoemd. Samen met de lagere daklijn zorgde dat voor betere aerodynamische kwaliteiten.
Alfa Romeo Giulietta SZ Coda Tronca
Deze Alfa Romeo Giulietta SZ Coda Tronca uit 1962 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams, het betreft chassisnummer ‘207’ en verliet op 11 augustus 1962 de fabriek van Zagato, op 22 november dat jaar werd de SZ verkocht in Vercelli, Italië. Tot 1993, toen de auto vanuit Zwitserland naar Japan werd geëxporteerd, is er niets bekend over de historie van de Alfa. Bekend is dat de auto niet beschikt over de originele motor maar over een Alfa Romeo 1750 blok, er wordt echter een 1.290cc type 750 Veloce motor meegeleverd die origineel bij deze auto zou horen. De verwachte opbrengst ligt tussen de € 600.000 en € 800.000.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!