In 1955, een jaar nadat de Coupé werd geïntroduceerd, verscheen de Spider waarbij er bijzondere verhalen gaan over de naamgeving. Het meest aannemelijke verhaal is dat de auto, in eerste instantie Typo 750 genaamd, vernoemd is naar de volgende gebeurtenis. Ten tijde van de introductie van de Berlina in 1950 op de Autosalon van Parijs doemt een bekende Russische prins op, blijft bij de tafel van het management van Alfa Romeo staan en zegt: “ik zie acht romeo’s en niet één Juliet”. Dat zou het moment zijn waarop de welluidende naam tot stand kwam.
De Spider was gebaseerd op de Sprint, echter met een verkorte wielbasis en woog zo’n 860kg. In combinatie met de 1.290cc motor zorgde dat voor levendige prestaties.
Alfa Romeo Giulietta Spider Veloce
Deze Alfa Romeo Giulietta Spider Veloce wordt in Frankrijk te koop aangeboden door het veilinghuis Artcurial. Volgens de Alfa “bijbel” van Luigi Fusi komt het chassisnummer van dit exemplaar overeen met een Tipo 750F, één van de laatst gebouwde exemplaren met een kort chassis uit 1959. De auto, een Veloce versie, zou zelfs in 1963 deel hebben genomen aan de rally van Monte Carlo. Samen met de hardtop beschikt de Spider over diverse aanpassingen dat deelname aan historische races mogelijk maakt. De motor is aangepakt door de Italiaanse specialist Gamberini, er zijn twee brandstofpompen en twee Weber carburateurs gemonteerd. Het vermogen zou uitkomen op zo’n 122pk. Overige aanpassingen zijn; lichtgewicht perspex ramen, aluminium pedalen, sidepipes, zwarte vinyl kuipstoelen en een zespunts rolkooi. De auto zou zeer competitief zijn getuige een aantal mooie overwinningen in historische evenementen. Men verwacht een opbrengst tussen de € 50.000 en € 60.000.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!