In 1955, een jaar nadat de Coupé werd geïntroduceerd, verscheen de Spider waarbij er bijzondere verhalen gaan over de naamgeving. Het meest aannemelijke verhaal is dat de auto, in eerste instantie Typo 750 genaamd, vernoemd is naar de volgende gebeurtenis. Ten tijde van de introductie van de Berlina in 1950 op de Autosalon van Parijs doemt een bekende Russische prins op, blijft bij de tafel van het management van Alfa Romeo staan en zegt: “ik zie acht romeo’s en niet één Juliet”. Dat zou het moment zijn waarop de welluidende naam tot stand kwam.
De Spider was gebaseerd op de Sprint, echter met een verkorte wielbasis en woog zo’n 860kg. In combinatie met de 1.290cc motor zorgde dat voor levendige prestaties.
Alfa Romeo Giulietta 750G Spider Sebring Competizione
Deze Alfa Romeo Giulietta 750G Spider Sebring Competizione wordt in Nederland te koop aangeboden door Strada e Corsa. Het betreft 1 van 24 originele Competizione Spiders ooit gemaakt met chassisnummer AR 1495 G*00301*. Toen in 1956 bleek dat een prototype van deze Spider sneller was dan de 1500cc OSCA’s besloot men een exemplaar in te zetten bij de Mille Miglia in 1957. Het betrof een kleine serie zeer lichte racewagens in “Monoposto” uitvoering of met een volwaardig voorruit. Men wist gewicht te besparen door de toepassing van aluminium bodypanelen en het weglaten van elke vorm van luxe, zo had het model bijvoorbeeld geen deurhendels.
Deze auto is onlangs volledig gerestaureerd en beschikt over een originele Competition 750 G motor in combinatie met een close-ratio vijfversnellingsbak. Bekend is dat het de reserve-auto was van het fabrieksteam in de Mille Miglia in 1957. De prijs is op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!