Met de Giulietta, in 1955 geïntroduceerd, als basis werden er een aantal sportievere versies ontwikkeld. De eerste was de Alfa Romeo Sprint Speciale (SS) die in 1957 het licht zag. Deze door Bertone ontworpen auto beschikte over sportieve rijeigenschappen goede aerodynamica maar bleek aan de zware kant. Daar bracht de komst van de Sprint Zagato (SZ) verandering in toen deze in 1960 in Genève werd gepresenteerd en daarna vele racesuccessen op zijn naam zou schrijven.
De opvolger was deze TZ waarvoor een geheel nieuw buizenchassis werd ontworpen. De techniek van de Giulia werd gebruikt inclusief de twin-cam 1600cc motor. Zagato was verantwoordelijk voor het spraakmakende design. Het ontwerp kwam tot stand volgens het principe “vorm volgt functie”, in dit geval het streven naar perfecte aerodynamica. Vandaar de kleine grille aan de voorzijde en de kenmerkende achterzijde. De combinatie van het buizenframe (Tubular chassis) en de Zagato body leidde tot de naam TZ.
De motorsport activiteiten van Alfa Romeo werden in die periode uitbesteed aan Autodelta. Uiteindelijk zou dit leiden tot overname door Alfa Romeo van Autodelta in 1965 en al gauw kreeg de TZ de Autodelta behandeling om meer competitief te zijn op het circuit. Omdat de TZ zo licht was, slechts 650 kg, kon deze met maar 150pk indrukwekkende prestaties neerzetten. De topsnelheid bedroeg meer dan 210 km/u. Vele overwinningen op het circuit volgde dan ook snel op o.a. Sebring en Le Mans.
Slechts 112 exemplaren zijn er geproduceerd van de TZ waarvan dit exemplaar binnenkort onder de hamer gaat.
Alfa Romeo Giulia TZ
Deze Alfa Romeo Giulia TZ wordt te koop aangeboden door RM Sotheby’s en rolde nieuw uit de fabriek in augustus 1963, daarna werd de auto afgeleverd aan de Zwitser Karl Foitek. Hij was een succesvolle coureur met een passie voor Italiaanse auto’s. De TZ met chassisnummer 750087 kwam later in handen van Peter Schatty die bekend stond om het racen in Shelby Mustangs, het was dan ook een Shelby GT350 die hij ruilde toen hij de TZ weer van de hand deed. Na diverse eigenaren kreeg James Bernard Fortmann de Alfa Romeo op naam die deze gelijk langs de autosport afdeling van het Italiaanse merk stuurde, Autodelta, voor preparatie voor circuitgebruik. Hij boekte een aantal mooie successen op onder andere de Nürburgring, Hockenheim en Mugello. Daarbij bleef de auto niet vrij van schade, met name bekend is dat de achterkant een flinke klap heeft gehad. Na deze periode kende de auto nog diverse Zwitserse eigenaren waarvan er eentje de originele motor heeft gedemonteerd. In 1983 kwam de TZ in bezit van Ernst Hugentobler die deze maar liefst 17 jaar in bezit zou houden voordat een Fransman als eerste niet Zwitserse eigenaar zich over de volbloed Italiaan mocht ontfermen. Hij zette de auto weer in tijdens een aantal historische rally’s door geheel Europa met een originele motor die behoort bij chassisnummer 750066. Uiteindelijk heeft de auto de afgelopen 32 jaar slechts twee eigenaren gekend waarvan de laatste een Nederlander, de volgende eigenaar krijgt een auto die direct in te zetten is tijdens historische evenementen. De verwachte opbrengst ligt tussen de € 950.000 en € 1.200.000.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo