De Alfa Romeo Giulia Ti was de powersedan van het Italiaanse merk in de jaren ’60 en onderscheidde zich uiterlijk nauwelijks van zijn “mindere” familieleden. Onder de kap lag een 92 pk sterke 1.570cc sterke viercilinder twin-cam motor die voor serieuze prestaties zorgde. Zo wist deze een topsnelheid van meer dan 160 km/u te bereiken. Onderhuids kenmerkte de Ti zich door onafhankelijke wielophanging voor, een handbak met vijf verzetten en schijfremmen rondom.
In 1963 kondigde Alfa Romeo een nog lichtere en meer krachtige variant aan, de Giulia Ti Super Competition, een homologatiespecial voor deelname aan de internationale Touring Car races. Zoals destijds gebruikelijk was de sportafdeling van Alfa Romeo, Autodelta, verantwoordelijk voor dit soort modellen. Slechts 501 exemplaren zouden er gebouwd worden. Pikant detail is dat men de deadline niet haalde voor homologatie waardoor men eerst in de GT klasse moest deelnemen voordat men kon doorstromen naar de Touring Cars.
Alfa Romeo Giulia Ti Super Competition
Deze Alfa Romeo Giulia Ti Super Competition uit 1964 wordt te koop aangeboden door veilinghuis Bonhams. Dit exemplaar zou in eerste instantie geprepareerd zijn door Autodelta voor deelname aan de 3-uurs race op Sebring in 1965 met fabrieksrijder Teodoro Zeccoli achter het stuur. Daar zou de Alfa als 6e overall en als 3e in zijn klasse zijn geëindigd. Daarna zou de auto lang stil hebben gestaan, bekend is dat deze in 1982 is gerestaureerd met het doel deze tentoon te stellen. Dat zou met oog voor originaliteit gedaan zijn. Onder de kap ligt opnieuw opgebouwde 1.850cc ‘Super Talladega’ motor liggen die een respectabele 200pk levert. De huidige eigenaar kocht de Giulia in 2008 van een Amerikaanse Alfa Romeo specialist en importeerde de auto naar Japan. De goed gedocumenteerde Alfa beschikt over een Alfa Romeo SpA certificaat. De verwachte opbrengst ligt tussen de € 96.000 en € 120.000.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!