De Alfa Romeo 75 is de laatste auto die zelfstandig door Alfa Romeo is geproduceerd voordat het werd overgenomen door Fiat. Liefhebbers roemen de auto vanwege de sportieve rijeigenschappen dat met name kwam door de achterwielaandrijving en de fijne motoren. In de ogen van velen is dit dan ook de laatste “echte” Alfa die van de band liep. Door de overname van Fiat werd de 75 het laatste model met achterwielaandrijving van Alfa Romeo (in die tijd, momenteel komt men er weer op terug met bijvoorbeeld de 8C). De 75 werd gelanceerd in 1984 en bleef tot 1992 in productie.
De techniek van de 75 was afkomstig van de Alfa Romeo Alfetta. De lijnvoering was afgeleid van de Nuova Giulietta. Er werd een hele reeks aan motoren geleverd, met name viercilinders. Echter als we het hebben over de lekkerste versies zijn het wel de 1.8 turbo en de V6 motoren.
De Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione werd in 1987 geproduceerd in een kleine oplage van 500 stuks voor homologatie in de Groep A. Onder de kap lag een naar 1.762cc verkleinde viercilinder motor met turbo die naar verluid evenveel vermogen leverde als de normale 1.8 Turbo, namelijk 155pk. Echter zou de motor veel makkelijker toegankelijker zijn om deze te tunen. De Evoluzione sprint in 7,6 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 220 km/u.
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione
Deze Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione uit 1987 wordt in Engeland te koop aangeboden via Classic Driver. Volgens een gerenommeerde Alfa Romeo specialist betreft dit één van de best bewaard gebleven exemplaren. Gezien de lage kilometerstand van 46.000km geen verrassing.
Ook was het deze auto die onderdeel was van meerdere artikelen in autobladen zoals Classic and Sports Car in 2014. Daarnaast zou de Alfa beschikken over een zeer uitvoerige documentatie. De zeldzame Italiaan zal worden geveild op 20 augustus, de verwachte opbrengst ligt omgerekend ongeveer tussen de € 22.000 en € 31.000.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!
Hello. And Bye.