De Alfa Romeo 1900 was het eerste na-oorlogse model en gaf direct richting aan hoe het modellengamma van het Italiaanse merk er de komende decennia uit zou gaan zien. De 1900 was smaller en compacter dan de majestueuze 6C 2500 en werd aangedreven door een viercilinder. Het eerste model dat verkrijgbaar was betrof een sedan in 1950 gevolgd door de meer sportieve 1900C Sprint coupé met een verkorte wielbasis.
Alfa Romeo 1900 C Sprint Supergioiello
Deze Alfa Romeo 1900 C Sprint Supergioiello wordt te koop aangeboden door veilinghuis RM Sotheby’s via Classic Driver. De auto met chassisnummer 01549 is gebouwd in 1954 en nieuw geleverd in Spanje. De eerste eigenaar was een enthousiaste bestuurder die de Alfa meteen het eerste jaar inzette in meerdere races, waaronder de eerste Rally de los Pirineos. Hij was niet onverdienstelijk met de eerste plaats in zijn klasse tijdens de Subida a la Dehsa de la Villa op 21 november dat jaar. Het jaar daarna zou hij zelfs aan de start verschijnen van de Rally Monte-Carlo. De volgende Spaanse eigenaar deed het niet rustiger aan en deed ook diverse evenementen aan met de 1900 C.
Toen de auto in 1990 in handen kwam van Pablo Gemino een bekende journalist in de oldtimerwereld begon hij een uitvoerig onderzoek naar de history van de Alfa. Dat bevestigde het drukbezette competitieverleden van de auto. De volgende eigenaar was een bekende Portugese verzamelaar, Mr. Pueche, die verder onderzoek deed en onder ander schitterende beeldmateriaal over het competitieverleden wist te achterhalen. Hij zette ook een omvangrijke restauratie in voordat de 1900 C in handen kwam van een Italiaanse verzamelaar. Er zouden slechts 18 exemplaren van dit type gebouwd zijn, een unieke kans dus voor de Alfa Romeo verzamelaar. Op 14 mei aanstaande zal de auto geveild worden, de verwachte opbrengst is (nog) niet bekend.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!