De Alfa Romeo GT, intern bekend als de Alfa Romeo 105/115 serie, is een reeks Coupé’s gebouwd tussen 1963 en 1977. Het was de opvolger van de gevierde Giulietta Sprint maakte gebruik van een verkort platform van de Giulia.
De Italiaan Giorgetto Giugaro tekende voor het ontwerp, het bleek een schot in de roos! Vandaag de dag wordt het model nog steeds geroemd om zijn perfecte verhoudingen van staal en glas. Ook de rechtopstaande grille met grote koplampen waren voor die tijd baanbrekende stijlelementen en werd door vele andere autofabrikanten gekopieerd.
Alle types beschikten over een viercilinder motor variërend van 1.290cc tot 1.962cc in combinatie een handgeschakelde vijfbak. Rondom werden er schijfremmen gemonteerd.
In 1967 verscheen de Alfa Romeo 1750 GT Veloce, ook wel bekend als 1750 GTV, als opvolger van de Giulia Sprint GT Veloce. Er waren behoorlijk wat verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van zijn voorganger. Zo werd de motorinhoud vergroot naar 1.779cc waardoor de GTV een vermogen leverde van 120pk op de achterwielen. Dat gecombineerd met een wagengewicht van iets meer dan 1.000kg leverde een zeer vermakelijk autootje op. Ook de ophanging, vering, remmen en banden werden aangepast naar de modernste maatstaven. Door alle aanpassingen bleek de GTV veel prettiger te rijden, vooral op hoge snelheden, vergeleken met zijn voorganger. Uiterlijk was het model het makkelijkst te herkennen aan de dubbele koplampen en de Quadrofoglio (klavertje vier) badge op de C-stijl. Ook het interieur werd flink verbeterd, te herkennen aan de dubbele kokers waar de instrumenten in opgenomen waren. Er zouden totaal 44.269 exemplaren van de 1750 GTV de fabriek verlaten.
Zie hieronder voor rijdende beelden van een vergelijkbare GTV:
Deze Alfa Romeo 1750 GT Veloce uit 1970 wordt te koop aangeboden in Denemarken waar hij destijds ook nieuw is afgeleverd. Voor de verkoop is de auto geheel uit elkaar geweest en weer opnieuw opgebouwd. Daarbij is de carrosserie volledige behandeld, is er bescherming aangebracht, zijn alle noodzakelijke onderdelen vervangen en is de auto weer van zijn originele Amaranto rode kleur voorzien. Het vinyl in het interieur is vervangen door leer in de originele kleur, tevens is het tapijt vervangen. De motor verkeerde voor de restauratie al in uitstekende staat en heeft samen met de versnellingsbak een grote onderhoudsbeurt ondergaan. De prijs is € 29.000, zie HIER voor de advertentie van Stelvio op Classic Driver.
Deel hieronder je mening over deze auto!
ziet er geweldig uit,ik ga weer terug in mijn herinnering,toen ik 25 jaar was ,heb ik een 1750,gereden,dus een zelfde,super!