Op basis van de Alfa Romeo Giulia Sprint GT ontwikkelde Autodelta, de racedivisie van Alfa Romeo, in 1965 een racewagen met de typeaanduiding GT Alleggerita, kortom GTA. Het debuut van de auto vond plaats tijdens de Amsterdamse AutoRAI, uiterlijk verschilde de lichtgewicht GT niet veel van zijn “normale” familieleden. Echter de carrosserie van de GTA werd uit aluminium gemaakt terwijl de bodemsectie van metaal was. Onder de kap lag een 1.570cc motor met vier cilinders in lijn met dubbele ontsteking met een vermogen van 115pk voor de straatversie. Daarmee wist de GTA een topsnelheid te halen van 185 km/u, waarden waarmee de GTA succesvol was in de Europese Kampioenschappen in 1966, 1967 en 1968.
Alfa Romeo 1600 GTA Autodelta
Deze Alfa Romeo 1600 GTA Autodelta wordt in Frankrijk te koop aangeboden door Franco Lembo, een bedrijf dat ook voor het overige aanbod een zeker een kijkje waard is. Deze GTA met chassisnummer AR 613.891 verliet de fabriek op 1 februari 1967 waarna Corsa Autodelta zich over de auto ontfermde met als doel deze competitief te maken op de circuits.
Tot 1974 is de GTA actief geweest en heeft zelfs deelgenomen een de legendarische Targa Florio. Na meerdere eigenaren, waaronder de Nederlander Hans Hugenholtz, kwam deze terecht in een collectie in Luxemburg. Antonio Rotondi, een specialist op het gebied van dit soort motoren met dubbele nokkenas met een grote reputatie, heeft in 2003 de auto volledig gerestaureerd. Sindsdien is er slechts 1.500km mee gereden en beschikt deze nog altijd over zijn originele aluminium panelen. De GTA beschikt over alle papieren om deel te nemen aan historische races, de prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze Alfa Romeo!