De AC Cobra 260 Mk1 kan gezien worden als de sterkere broer van de Britse AC Ace, een handgebouwde tweezitter met een buizenframe en aluminium body panels. We spreken nu over begin jaren ’60 terwijl de motor die gebruikt werd in de Ace dateerde van voor de tweede wereldoorlog, de Bristol zes-in-lijn motor. In 1961 zocht de Amerikaan Carrol Shelby contact met AC met het verzoek een auto voor hem te bouwen met ruimte voor een gemodificeerde V8 motor. AC ging akkoord onder de voorwaarde dat er een motor gevonden kon worden die aan de specificaties kon voldoen. Chevrolet werd benaderd, echter wilde men geen concurrentie creëren voor hun eigen Corvette. Het was juist Ford die de Corvette wilde beconcurreren waardoor een samenwerking met AC Cars en Shelby voor de hand lag.
Ac Cars monteerde in 1962 de eerste Ford small-block 4200cc V8 in het buizenframe van de AC Ace, de AC Cobra 260 Mk1 was geboren! Na wat testwerk en modificaties werd het chassis, zonder motor en versnellingsbak, per vliegtuig naar Shelby overgevlogen. In minder dan acht uur werd daar de V8 motor en versnellingsbak gemonteerd. AC Cars had tenslotte de meeste aanpassingen al gedaan zoals het plaatsen van een sterker differentieel achter zodat deze de brute kracht kon weerstaan. Zo werden er bijvoorbeeld ook aanpassingen gedaan aan het remsysteem en was de neus aangepast om extra ruimte te creëren voor het motorblok. Na het nodige testwerk kon de productie beginnen.
De eerste 75 stuks Van de AC Cobra 260 Mk1 werden geproduceerd met de Ford motor, echter nu met 4300CC. De benaming 260 is afkomstig van de 260 cubic inches per cilinder. De laatste reeks van de Mk1 werd afgeleverd met een 4700cc motor. In 1963 werd de Mk2 geintroduceerd. Totaal zouden er zo’n 528 stuks van de Mk2 geproduceerd worden tot aan de zomer van 1965.
De auto’s lieten uiteindelijk een gewicht zien dat maar liefst 227kg lager was dan die van de Corvette. Dat betaalde zich in 1963 meteen al uit door de overwinning te boeken op de Riverside International Raceway waarbij de AC niet alleen de Corvette achter zich liet maar ook de Jaguars, Porsches en Maserati’s.
De AC Cobra bleek alleen geen financieel succes te brengen waardoor Ford en Carrol Shelby besloten om vanaf 1967 geen AC’s vanuit Engeland te halen voor verdere montage en verkoop maar zelf de assemblage ter hand te nemen.
AC Cobra CSX 2493
Deze matching-numbers AC Cobra 2493 uit 1965 wordt te koop aangeboden in Duitsland via Classic Driver. De Cobra is gedurende 36 jaar in bezit geweest van dezelfde eigenaar en maakte onderdeel uit van een bekende collectie. De Amerikaan Lewis Downs was de eerste eigenaar nadat hij lang gespaard had zijn droom waar te maken. De aankoop werd gedaan bij Hayward Ford in de USA. Hij gebruikte de auto als dagelijks vervoermiddel en deed in de loop van de jaren de nodige aanpassingen, zowel uiterlijk als qua handling. Omdat Lewis in de muziekindustrie werkte en daardoor veel moest reizen verkocht hij de auto aan de dealer die deze op zijn beurt weer aan Tom Barbour verkocht, hij zou er de circuits mee onveilig maken. Hij zou een flink aantal overwinningen op zijn naam schrijven.
Pas in 2006 kwam de auto terecht bij de 3e eigenaar waarna een uitvoerige mechanische restauratie werd uitgevoerd, de body en het interieur werden gelaten voor wat het was. De motor en versnellingsbak zijn daarbij volledig gereviseerd. In 2010 werd de Cobra verder gerestaureerd en geprepareerd door Yvan Mahé – Equipe Europe, een gerenommeerde specialist die een nieuwe 400pk sterke motor en nieuwe versnellingsbak monteerde. Het lakwerk werd toen ook aangepast naar de originele kleurstelling. Daarna werd de auto ingezet in de bekende historische evenementen zoals Spa Classic. De originele motor en versnellingsbak zijn nog aanwezig. De prijs is helaas op aanvraag.
Deel hieronder je mening over deze AC Cobra!