Het belangrijkste doel van Carlo Abarth in zijn carrière was het winnen van autoraces. Dit leverde een fraaie reeks modellen op waar Abarth het maximale uit haalde qua prestaties, deze waren veelal gebaseerd op Fiat modellen. In april 1956 verscheen de eerste Fiat 600 Abarth op de Autosalon van Turijn. Op dat moment was de Fiat 600 echt een auto van het volk maar de Abarth was andere koek. Het 600cc motortje met 22pk had plaats gemaakt voor een 747cc 52pk motor. Hoewel de pers bijna struikelde over de een ander model van Abarth op de autobeurs, de “Double Bubble” Zagato, waren de Italianen zelf verrukt over de betaalbare racer op basis van de Fiat 600. De productie bleek echter niet zo eenvoudig waardoor Abarth al snel besloot de conversie als kit aan te bieden.
In 1960 verscheen de Fiat 600D met een 767cc motor die in de handen van Abarth werd vergroot naar 847cc, de Abarth 850 TC (Turismo Competitione) was geboren. Voor homologatie in de Touring Car Competitie was het noodzakelijk om minimaal 1.000 exemplaren te bouwen wat men eind 1961 al bereikt was. Deze conversie werd ook als kit aangeboden wat voor de gemiddelde Italiaan die een beetje handig was een goedkopere optie was dan Abarth de auto te laten bouwen. Het is echter niet exact bekend hoeveel kits er verkocht zijn en hoeveel Fiatjes de conversie naar 850 TC hebben gehaald. Veelal wordt gedacht dat de kenmerkende openstaande motorkap bedoeld is voor extra koeling, de echte reden was dat aerodynamica hiermee werd verbeterd. Afhankelijk van de compressieverhouding leverde de 850 TC 52pk, 55pk of 57pk. Toen de 55pk versie na vele andere successen de Nürburgring race in 1963 won werd de naam van het Duitse circuit verbonden aan een speciale uitvoering. Anno 2014 zijn deze autootjes begeerlijke klassiekers met forse prijzen al gevolg, al kunnen alleen echte kenners de originele fabrieksversies onderscheiden van de exemplaren die met een kit zijn omgebouwd.
Deze Abarth 850 TC Nürburgring wordt te koop aangeboden in Duitsland en is volgens de verkoper geheel origineel en onverprutst. Hij is in 1963 in Italië geleverd wat inhoudt dat de auto over de deurtjes beschikt die “andersom” scharnieren. In het interieur is de originele stoffen bekleding nog aanwezig. Begin jaren ’80 zou er een nieuwe laklaag zijn aangebracht. De Abarth heeft drie eerdere eigenaren gekend, de laatste eigenaar kocht de Abarth van het Nürburgring museum. Alle originele Italiaanse papieren maken onderdeel uit van de verkoop. De prijs is € 29.900. Zie HIER voor de advertentie van Movendi.
Deel hieronder je mening over deze auto!