De enige Qvale Mangusta in Nederland wordt nu te koop aangeboden! Echter wat is de achtergrond van deze exoot?
Bruce Qvale was een telg uit een zeer bekende autofamilie uit Amerika. De familie Qvale begon in 1947 met het importeren van MG’a, later voegde men daar gerenommeerde merken bij als Rolls Royce, Lotus, Jaguar, Porsche, Bentley, Maserati en De Tomaso. Men is zelfs enog een tijdje eigenaar geweest van de Jensen fabriek in Engeland waar tussen 1972 en 1976 de Jensen Healey werd geproduceerd. Bruce zette het bedrijf voort dat door zijn familie was opgebouwd. Alejandro de Tomaso, een Italiaan met Argentijnse roots, was voornemens zijn welluidende merk nieuw leven in te blazen met de De Tomaso Biguà. Hij werd daarbij geïnspireerd door de technisch directeur van Maserati, Giordano Casarini, die tijdens een bezoek aan de TVR fabriek onder de indruk was van de in kleine oplage gebouwde Griffith. Marcello Gandini, de ontwerper van de legendarische Lamborghini Miura en Countach, werd gevraagd zich te ontfermen over het lijnenspel. Voorafgaand aan het ontwerpproces werd Gandini rond gereden in een TVR Griffith die een vergelijkbare dakconstructie had als het uiteindelijke ontwerp van de Mangusta. Uiteindelijk werd het eerste prototype in 1996 aan het grote publiek getoond tijdens de Autosalon van Genève.
Het stalen chassis was een ontwerp van een Formule 1 ontwerper die had gewerkt voor Williams en Ferrari. De carrosserie werd gemaakt van het lichte composiet (zie HIER voor een link naar beelden van het productieproces) Het kloppend hart was een 4.6 liter DOHC V8 met 320pk afkomstig uit de Ford Mustang Cobra gekoppeld een een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertraps automaat. Het gebruik van een Amerikaanse V8 lag tenslotte in lijn met de traditie van eerdere De Tomaso’s. Opvallend was de bijzonder dakconstructie, genaamd ‘Roto-Top’ waarbij je kon kiezen tussen een targa stand of het elektrisch het geheel openen van het dak. Nagenoeg alle interieur delen werden bekleed met fraai leer. De Qvale wist een topsnelheid te bereiken van 257 km/u en sprintte van 0 naar 100 in iets meer dan 5,5 seconden. Zie HIER voor een link naar een testverslag van Autovisie.
Omdat er niet voldoende middelen beschikbaar waren om de auto in de markt te zetten kwam De Tomaso in contact met Bruce Qvale en de heren werden business-partners. Vanuit de fabriek in Modena, vlakbij waar het hoofdkwartier van Ferrari gehuisvest is, werd de productie opgestart. De naam werd omgedoopt naar De Tomaso Mangusta als eerbetoon aan de met vleugeldeuren uitgeruste Mangusta die van 1967 tot 1971 geproduceerd werd. Echter toen de eerste auto’s werden afgeleverd kregen de heren ruzie en nam Qvale de fabriek en productie over waarne De Tomaso het gebruik van zijn naam op de exclusieve sportauto weigerde. Naar verluid is er een gering aantal met een De Tomaso badge afgeleverd, zodra men voor een servicebeurt bij één van de bedrijven van Qvale langs kwam werden de badges vervangen door Qvale.
Toen de Qvale op de markt kwam werd deze meteen omarmd door de autopers vanwege zijn handling, prestaties en bijzondere dakconstructie. Zie hieronder voor de bevindingen van het Britse Fifth Gear:
Tussen het jaar 2000 en 2002 zouden er tussen de 270 en 284 Qvale’s geproduceerd zijn waarvan veruit het grootste gedeelte naar de USA werd geïmporteerd. In 2003 verkocht Qvale de rechten aan de MG Rover Groep die al in 2004 de MG SV en SVR introduceerde. Daarvoor werd de basisstructuur, vering, motor en versnellingsbak uit de Mangusta gebruikt.
HET AANBOD
Deze Qvale Mangusta in de smaakvolle kleurencombinatie van groen metallic met bruin leer wordt door THECOOLCARS.nl te koop aangeboden namens de eigenaar. De Mangusta met handbak heeft de fabriek in Modena verlaten op 17 januari 2002 waarna deze bij een dealer in Duitsland terecht kwam. Daar is de auto op 15 oktober 2004 op kenteken gezet. De huidige eigenaar kocht de auto in 2006 in Duitsland met 11.000km op de teller. Daarmee werd het de eerste en tot nu toe enige Qvala Mangusta op Nederlands kenteken! De auto met productienummer 218 heeft altijd in een verwarmde garage gestaan en werd als hobby-auto gebruikt. Dat verklaart ook de relatief lage kilometerstand van 26.000 op dit moment. Praktisch is dat deze exoot bekende Amerikaanse techniek bezit waardoor onderhoud door de meeste garagebedrijven uitgevoerd kan worden en dus ook goed betaalbaar is. Alle papieren, onderhoudsboekjes, certificaten en instructieboekjes zijn aanwezig. Kortom; een zeer unieke auto in Nederland die pas net ingereden is. De prijs van deze bijzondere Italiaan met Amerikaans bloed is € 33.900. Ter inzage is een taxatierapport van een erkende FEHAC taxateur aanwezig waar een waarde uit blijkt van € 40.000.
Bij interesse of aanvullende vragen neem HIER contact met ons op.
Deel hieronder je mening over deze auto!