De Renault R4 is met zekerheid één van de meest markante auto’s uit de geschiedenis van de Franse merk. Omdat in 1948 Citroen de 2CV introduceerde, welke meteen een groot succes was, moest Renault met een weerwoord komen. Pas in 1956 werd het project opgestart om een concurrent te ontwikkelen nadat men uitvoerig de zwakke punten van de 2CV had kunnen bestuderen. In 1961 werd de achterwielaangedreven Renault R4 voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Parijs.
De eerste series hadden de bekende 750cc motor uit de Renault 4CV onder de kap gekoppeld aan een nieuwe drieversnellingsbak. De R4 beschikte over onafhankelijke wielophanging op alle vier wielen die allemaal voorzien waren van vering door middel van torsiestaven. Opmerkelijk is dat de wielbasis aan de linkerzijde 4cm korter is dan rechts waardoor de torsiestaafvering eenvoudig kon worden uitgevoerd zonder van invloed te zijn op het weggedrag. Deze manier van vering zorgde ook voor veel comfort. Een ander opvallend kenmerk was de schakelpook die niet in de vloer was opgenomen maar in het dashboard.
HET AANBOD
Deze rode Renault R4 uit 1991 is nooit gerestaureerd, heeft slechts 61.854km op de teller staan en wordt te koop aangeboden in Duitsland. De historie van de auto geeft aan dat deze destijds nieuw is geleverd aan een 74-jarige Italiaan via de Renault dealer in Bologna. De auto was bedoeld als een eigen cadeau voor zijn verjaardag. In 2012 kwam de auto in handen van zijn schoonzoon. Op dat moment is de R4 opnieuw gespoten en zijn diverse slijtgevoelige onderdelen vervangen. In 2013 is de R4 door een verzamelaar naar Duitsland gehaald. Een zeer bijzonder exemplaar waar je niet gauw een tweede van aantreft! De prijs is € 9.800. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de. Met dank aan Ernst voor de Tip!
Deel hieronder je mening over deze Fransoos!