De Lamborghini Espada is gebouwd tussen 1968 en 1978 en zou zeer succesvol zijn voor het Italiaanse merk in die jaren met 1.217 geproduceerde exemplaren. De grand tourer met ruimte voor vier personen werd voor het eerst gepresenteerd op de Autosalon van Genève en moest het gat opvullen tussen de 400GT en de Miura. De naam Espada was afkomstig van de Portugese benaming voor het woord zwaard wat weer refereerde aan de zwaarden die gebruikt werden door de stierenvechters. Het ontwerp was van de hand van Marcello Gandini die voor Bertone werkte.
Oorspronkelijk was de Espada uitgerust met een 4.0 liter V12 motor die 325pk leverde, feitelijk een licht gemodificeerd blok uit de Miura en Islero. Daarnaast beschikte de Espada over volledig onafhankelijke vering en schijfremmen rondom. Ondanks dat Lamborghini één van de eerste producenten was die een automaat koppelde aan een sterke V12 werden de meeste Espada’s verkocht met een handbak. Gedurende de tien productiejaren werden er diverse wijzigingen doorgevoerd te duiden van de Serie 1 tot en met de Serie 3. De grootste wijzigingen zaten in het interieur die per serie drastisch werd aangepakt, daarnaast werd elke serie weer een beetje krachtiger.
Zie hieronder voor een filmpje met meer achtergrondinformatie:
Deze matching-numbers Lamborghini Espada Serie 2 uit 1972 wordt te koop aangeboden in Duitsland. Omdat het een model uit de tweede serie betreft levert de V12 maar liefst 350pk. Ook het interieur verschilt sterk van de eerste serie Espada’s. De auto is in bezit geweest van maar twee eigenaren waarbij de laatste eigenaar de Lambo in 1988 op naam kreeg. Ondanks de leeftijd van de auto staat er maar 65.000km op de teller. Volgens de verkoper rijdt de auto goed maar zijn de noodzakelijke grote beurten de laatste jaren niet meer uitgevoerd. Dat kan dus nog weleens wat verrassingen geven. De verkoopprijs wordt ingeschat door de verkoper tussen de € 50.000 en de € 74.999. Zie HIER voor de advertentie van Wunscholdtimer.
Deel hieronder je mening over deze auto!