Mercedes 200 D Universal

Deze Mercedes 200 D Universal is de zeer zeldzame stationwagon uitvoering van de W110 serie. Dit model met de bijnaam “Heckflosse”, wat staat voor vleugelstaart, werd geproduceerd van 1961 tot 1968 tot deze werd afgelost door de E-Klasse. De W110 had een aantal unieke kenmerken, met name op het gebied van veiligheid. Zo vond er een intensief testtraject plaats voor optimale veiligheid waar o.a. het “zachte” dashboard uit voort kwam om ernstige verwondingen te vermijden. Met name de diesels waren erg succesvol door de betrouwbaarheid en de relatief lage onderhoudskosten.

De Universal was technisch gebaseerd op de sedan en bood een grote bagageruimte afgewerkt met een houten vloer. Exacte productiecijfers zijn moeilijk te vinden. Wij vonden een totaal productieaantal van ongeveer 300 exemplaren waarvan zo’n 30 stuks nog rond zouden rijden.

Deze Mercedes 200 D Universal uit 1966 wordt te koop aangeboden in Portugal en bevindt zich volgens de verkoper in uitstekende conditie. De auto zou een verleden hebben als politieauto, al denken we dat er met het vermogen van de viercilinder diesel van 54pk weinig achtervolgingen succesvol zijn afgerond. De kilometerteller staat nu op 37.430km wat waarschijnlijk de stand is na restauratie. Door de derde zitrij kunnen maar liefst acht mensen in vervoerd worden! Gezien de staat en de exclusiviteit lijkt de prijs van € 18.500 meer dan redelijk. Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.

Deel hieronder je mening over deze auto!

Tags from the story
3 replies on “Mercedes 200 D Universal”
  1. says: Eddy

    Deze Mercedes Heckflosse-Break is geen Universal.
    De “echte” Universal werd alleen in België
    gebouwd met toestemming van “Mercedes-Duitsland”.
    Het is dan ook de enige door Mercedes erkende break.
    Er zijn ook breaks gebouwd door speciale karosserie-
    bedrijven in Duitsland die lijkwagens en ambulances
    bouwden o.a. de firma’s Binz en Miesen, die zich speciaal
    toelegden op de bouw van ambulances.
    De naam van de firma die deze break in Portugal bouwde
    weet ik helaas niet.

  2. says: johannes

    ja dat klopt, van de universal zijn er zo,n 2700 gemaakt en daarvan zijn er nog 40 wereldwijd op kenteken gesteld, ik heb zelf een 200D universal met 2e achterbank, daar zijn er nog zo,n 5 van over, toch is deze uit portugal door z,n onbekende maker dus nog zeldzamer, maar de achterkand is anders.

  3. says: Eddy

    Het zou in dit geval gaan om break geboiwd door het bedrijf “Santos-Movauto”.

    Toen ik reeds lang niet meer thuis bij mijn ouders woonde, kwam er daar een echte “Universal” te staan, die mijn vader enkel en aleen naar huis gehaald had om er de dieselmotor uit te halen. Het was een donkerblauwe 190D-Universal, die m.i. nog waard was om gerestaureerd te worden, de kast zag er nog tamelijk gezond uit en de motor was nog zeer goed. Mogelijks had hij de wagen gekregen of voor een prikje gekocht want hij was nogal gierig.
    De wagen vertoonde veel sporen van hardhandig gebruik maar ja een break werd in die jaren nooit als luxepaardje gekocht maar als werkpaard, daardoor zijn ze vaak volledig opgereden en bij het schroot beland. Die Universal had ik graag bewaard en in orde gebracht maar ja mijn vader kon nogal bazig en onredelijk zijn, de motor werd eruit gehaald en verder weet ik niet meer waar de Universal is terechtgekomen(op het schroot vrees ik). De 15 duimswielen heb ik echter nog kunnen opzijzetten.
    Doordat de antiroestbehandeling in de belgische IMA-fabriek nogal te wensen overliet maakte dat alle in België geproduceerde Mercedessen, ook de personenwagens, helaas echte roestbakken waren.

Comments are closed.