De Triumph TR3 was zoals de naam al aangeeft de derde in een serie van totaal 8 Triump Roadster modellen waarbij de TR1 tot en met de TR6 een doorontwikkeling van een bestaand concept is geweest en de laatste twee modellen op een geheel nieuw platform zijn gebouwd.
Triumph had vanaf de jaren ’30 een sterke reputatie in het bouwen van sportieve auto’s. Echter in de jaren ’50 werd de concurrentie heviger, o.a. van Jaguar, en werd besloten een kleine goedkopere sportwagen te bouwen die zoveel mogelijk gebaseerd moest zijn op bestaande Triumph onderdelen. Op de London Motorshow in 1952 werd de Triumph TR1 voor het eerst getoond. De motor, chassis en wielophanging waren afkomstig uit bestaande Triumph modellen echter reed de TR1 niet bepaald als een sportauto waardoor het model nooit in deze vorm in productie is gegaan. Een jaar later moest de TR2 alles doen vergeten door wel echte sportwagenprestaties te leveren. Optimaal was het nog steeds niet, er waren met name klachten over het stugge onderstel, wegligging en de remmen.
In september 1955 verscheen de TR3 die een einde moest maken aan de tekortkomingen van zijn voorgangers. Er werd een sterkere 1991cc motor geplaatst met 95pk (later zelfs 100pk). Het werd voor Triumph een succesvol model met 13.377 geproduceerde exemplaren. In 1957 kwam de TR3 A ten tonele die technisch nauwelijks verschilde van zijn voorganger, met name uiterlijk waren er wijzigingen doorgevoerd. De TR3 A is te herkennen aan de bredere grille, kleinere koplampen en aangepaste instrumenten ten opzichte van de TR3.
Zie hieronder voor rijdende beelden:
Deze rechts gestuurde Triumph TR3 A uit 1957 wordt te koop aangeboden in Duitsland en is geprepareerd voor het rijden van historische races. Volgens de verkoper heeft de auto een zeer bijzonder patina evenals een interessante historie. De auto werd in 1977 naar Oostenrijk geïmporteerd waarna deze maar liefst 36 jaar bij dezelfde eigenaar is gebleven. Gedurende de jaren ’85 tot en met ’87 werd de Triumph omgebouwd naar een voor straatgebruik geschikte racer. Er werden dubbele Weber carburateurs gemonteerd en kwamen er straffere stabilisatoren onder de auto. De Triumph zou nu 131pk ophoesten. Voor de veiligheid kwam er een rolbeugel achter de voorstoelen. Daarna zijn er mooie evenementen mee gereden. Alle originele onderdelen die gedemonteerd zijn voor de ombouw naar racer (inclusief de cabriokap) zijn nog aanwezig volgens de verkoper wat een mooie basis is voor een restauratie. Helaas is de koppakking wel lek, dat zal dus aangepakt moeten worden. Voor € 17.800 is ie van jou! Zie HIER voor de advertentie op Mobile.de.
Deel hieronder je mening over deze auto!